SSRI antidepressiva

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: SSRI antidepressiva

Post by Geta »

Glädjelöshet var det värsta symtomet de första 20 åren av min schizofreni.
När jag började känna ångest blev det bättre. Tidigare gick jag som i vadd.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: SSRI antidepressiva

Post by Safir »

Jag blev konstig av citalopram, kändes som om jag var avskärmad från världen, fick byta till venlafaxin som gav mig mer ångest fast det tog flera år att inse det. Satte ut dem mot läkarens vilja och sen mådde jag bättre.
Sen har jag provat mirtazapin mot insomni, den blev jag deprimerad av. :| var rätt positiv innan jag började ta den förutom sömnproblemen så ångrar att jag provade den för har inte lyckats komma tillbaks till den positiva känslan. Är nog 2015 jag provade den.
Så jag vet inte riktigt vad jag ska med antidep till. Vågar inte prova fler, rädd att må sämre.
Har ju inte depression i grunden utan ptsd.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: SSRI antidepressiva

Post by Fantasio »

"Den verksamma substansen i Sertralin Teva är sertralin. Sertralin tillhör en grupp läkemedel som kallas selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI). Dessa läkemedel används för att behandla depression och/eller ångestsjukdomar."

Jag har alltså medicinerat mot ångest och inte för att motverka depression. Det har jag vetat några år nu. Tycker det är svagt av vården att bara ställa in en på medicinsk behandling utan att tala om varför. Jag slarvade med att ta de preparat jag hade och ibland hoppade jag bara över dem. Det misstaget kommer jag inte att göra igen.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: SSRI antidepressiva

Post by amandara »

Sertralin är bra mot tinnitus oxå.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: SSRI antidepressiva

Post by Fantasio »

Jaha. Fast inte mot min tinnitus. Det susar och till och med känns i främst höger öra.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: SSRI antidepressiva

Post by amandara »

Jag har vänster öra. Och sertralin gör det bättre för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: SSRI antidepressiva

Post by Fantasio »

Vad bra, amandara. Störs du mycket av ljudet i ditt öra. Det gör jag lika ofta som inte. Lustigt nog lär man sig leva med tinnitus.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: SSRI antidepressiva

Post by amandara »

Ja det gör jag. Det är störande och jobbigt. Drar undan fokus.
Post Reply