SSRI antidepressiva

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

SSRI antidepressiva

Post by Krokus »

Vilka erfarenheter har ni av SSRI?

Senare i veckan har jag en tid hos psykiatrin för byte av antidepressiv medicin. I dagsläget har jag Sertralin. Tidigare har jag även testat Cipramil och Fontex av kategorin SSRI. Eftersom jag lider av PMS är nog SSRI att föredra framför andra sorters antidepressiva.

I Sverige finns dessa (källa från Wikipedia):
  • Fluoxetin (Fontex, Prozac, Sarafem)
  • Sertralin (Zoloft)
  • Paroxetin (Seroxat, Paxil)
  • Fluvoxamin (Fevarin, Fluvosol, Luvox)
  • Citalopram (Cipramil, Celexa)
  • Escitalopram (Cipralex, Lexapro, Seroplex)
  • Zimelidin (Zelmid) det allra första SSRI-preparatet, nu avregistrerat men finns som licenspreparat.
Någon som har testat Fevarin, Cipralex eller Paroxetin? Vad tycker ni om dem?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: SSRI antidepressiva

Post by Geta »

Senast som jag var psykotisk, fick jag Cipralex efteråt. Svårt att börja
med och svårt att sluta med. Blev yr på grund av lågt blodtryck.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: SSRI antidepressiva

Post by Richard »

Jag har haft Paroxetin o Fluoxetin. Jag har nästan alltid haft Venlafaxin (s.k SNRI, den verkar lite på noradrenalinet också)

Paroxetin var en av de första jag fick o bad specifikt om den, eftersom det sades att den var lite extra bra mot social fobi. Men jag tyckte det var värdelöst... Ett tag bytte jag från Venlafaxin till Fluoxetin, o visst den funkade lite, men inte lika bra som Venlafaxin, så jag bytte tillbaka.

Sen finns det Mirtazapin (en s.k NaSSA, vet inte riktigt vad det är) o den har jag haft som tillägg till de andra antidepressiva. Men den går man lätt upp mycket i vikt av.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: SSRI antidepressiva

Post by amandara »

Jag fick seroxat efter att jag hade haft starka självmordstankar i över ett år. Seroxaten sänkte spärrarna och ångesten blev skyhög. Det är ju så med antidepressiva att man kan må ännu sämre ca 3 veckor innan det börjar vända uppåt. Under den här tiden självskadade jag. Men tycker det är svårt att rekommendera mediciner då vi alla svarar lite olika på olika mediciner. Nu har jag sertralin och den funkar på mig.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: SSRI antidepressiva

Post by Krokus »

Tack för svaren! Får se vad läkaren säger. Jag vill nog helst testa Fevarin, eftersom den verkar ha lite snällare biverkningar. Vill helst inte riskera att gå upp flera kg.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: SSRI antidepressiva

Post by Richard »

Det finns en som heter Brintellix o den går man vanligtvis inte upp av; https://en.wikipedia.org/wiki/Vortioxetine Jag har inte själv provat den, men en kompis tyckte den var bra. Voxra är en annan medicin man inte så ofta heller i vikt av.

Vet inte riktigt hur de funkar, men det är inga SSRI.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: SSRI antidepressiva

Post by Fantasio »

Jag har haft ett antal olika antidepressiva mediciner. Kommer inte ihåg vad de heter. Jag tog dem inte som jag skulle då jag aldrig varit deprimerad, men nu tar jag tre tabletter Sertralin varje morgon.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: SSRI antidepressiva

Post by Luusje »

Har haft cipralex i ca 12 år nu. Innan cipramil, fluoxetin och venlafaxin, men just för mig är cipralex klart den som funkat bäst.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: SSRI antidepressiva

Post by Krokus »

Både Voxra och Brintellix har jag testat, hade högsta dosen och det var ändå inte tillräckligt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: SSRI antidepressiva

Post by Krokus »

Efter dagens läkarbesök blev det bestämt att sätta ut Sertralin och sätta in Fevarin. Av någon dum anledning ingår inte Fevarin i högkostnadsskyddet! Över 300kr kostar en burk på 90 tabletter. :shock:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: SSRI antidepressiva

Post by Martina »

Har Ssri hjälpt er som tar dem att minska era negativa symtom?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: SSRI antidepressiva

Post by Geta »

Nej, antidepressiva biter inte på negativa symtom.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply