Hur sov du inatt?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Hur sov du inatt?

Post by Swesanne »

Sov med mycket drömmar, jobbigt
User avatar
Bothrops
Nickelmedlem
Posts: 77
Joined: 01 Jan 2022, 16:13
Location: Skogen

Re: Hur sov du inatt?

Post by Bothrops »

Nissegossen wrote: 31 Jul 2022, 15:43 Är det depåtabletter byt i så fall till vanliga, stor skillnad, skulle det vara så prova med startdosen 50 mg för har du depåtabletter och byter till vanliga att sova på kan sömnen komma snabbt på 50mg. Depåtabletter är för dem som har quetiapine som sitt antipsykotika just för att de inte skall sova bort hela dagarna. Har du hjärnspöken som inte låter dig sova, ser jag som ända utväg att höja dosen på ditt antipsykotika. Räcker inte dosen och du har mycket, överväg tillägg med annan antipsykotika för sömnen är A och O vid psykossjukdom. Sömnen utan den fungerar man inte.
Nä det är snabbverkande jag har. O dom funkade bra i början men nu är dom ganska verkningslösa.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58906
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Hur sov du inatt?

Post by Nissegossen »

Bothrops wrote: 31 Jul 2022, 15:54
Nissegossen wrote: 31 Jul 2022, 15:43 Är det depåtabletter byt i så fall till vanliga, stor skillnad, skulle det vara så prova med startdosen 50 mg för har du depåtabletter och byter till vanliga att sova på kan sömnen komma snabbt på 50mg. Depåtabletter är för dem som har quetiapine som sitt antipsykotika just för att de inte skall sova bort hela dagarna. Har du hjärnspöken som inte låter dig sova, ser jag som ända utväg att höja dosen på ditt antipsykotika. Räcker inte dosen och du har mycket, överväg tillägg med annan antipsykotika för sömnen är A och O vid psykossjukdom. Sömnen utan den fungerar man inte.
Nä det är snabbverkande jag har. O dom funkade bra i början men nu är dom ganska verkningslösa.
Högre dos på antipsykotika eller tillägg av annan antipsykotika, för så här kan du inte ha det?!!!
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58906
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Hur sov du inatt?

Post by Nissegossen »

Vill inte gärna skriva vilket antipsykotika du bör pröva. Cisordinol gör att den tar ned dig så du sover, men den har svåra biverkningar, som gör att den bara skall tas akut. Zyprexa men man bör byta när det inte är akut, då den har svår viktuppgång. kan inte hjälpa dig mer, fråga din läkare.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13341
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur sov du inatt?

Post by amandara »

Jag har aldrig gått upp i vikt på zyprexa. Jag är undantaget som bekräftar regeln. Jag är nalta eljest.
User avatar
Bothrops
Nickelmedlem
Posts: 77
Joined: 01 Jan 2022, 16:13
Location: Skogen

Re: Hur sov du inatt?

Post by Bothrops »

amandara wrote: 31 Jul 2022, 17:28 Jag har aldrig gått upp i vikt på zyprexa. Jag är undantaget som bekräftar regeln. Jag är nalta eljest.
Jag gick upp från 65 till 95 på någon månad av zyprexa/olanzapin. Äter även abilify o den tog ut viktuppgång. Vilket var skönt!
User avatar
Bothrops
Nickelmedlem
Posts: 77
Joined: 01 Jan 2022, 16:13
Location: Skogen

Re: Hur sov du inatt?

Post by Bothrops »

Nissegossen wrote: 31 Jul 2022, 16:10 Vill inte gärna skriva vilket antipsykotika du bör pröva. Cisordinol gör att den tar ned dig så du sover, men den har svåra biverkningar, som gör att den bara skall tas akut. Zyprexa men man bör byta när det inte är akut, då den har svår viktuppgång. kan inte hjälpa dig mer, fråga din läkare.
Ska prata med läkaren. Men den har semester just nu. Har snart läkartid iallafall. Så länge man kan sova något på en vecka får man vara glad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13341
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur sov du inatt?

Post by amandara »

Bothrops wrote: 31 Jul 2022, 17:41
amandara wrote: 31 Jul 2022, 17:28 Jag har aldrig gått upp i vikt på zyprexa. Jag är undantaget som bekräftar regeln. Jag är nalta eljest.
Jag gick upp från 65 till 95 på någon månad av zyprexa/olanzapin. Äter även abilify o den tog ut viktuppgång. Vilket var skönt!
Jo. Som sagt. Jag är inte som alla andra. Jag gick upp hårt av mirtazapin. Vi är olika. Lika tragiskt i alla fall.
User avatar
Bothrops
Nickelmedlem
Posts: 77
Joined: 01 Jan 2022, 16:13
Location: Skogen

Re: Hur sov du inatt?

Post by Bothrops »

amandara wrote: 31 Jul 2022, 18:06
Bothrops wrote: 31 Jul 2022, 17:41
amandara wrote: 31 Jul 2022, 17:28 Jag har aldrig gått upp i vikt på zyprexa. Jag är undantaget som bekräftar regeln. Jag är nalta eljest.
Jag gick upp från 65 till 95 på någon månad av zyprexa/olanzapin. Äter även abilify o den tog ut viktuppgång. Vilket var skönt!
Jo. Som sagt. Jag är inte som alla andra. Jag gick upp hårt av mirtazapin. Vi är olika. Lika tragiskt i alla fall.
Ok har ätit den med men utan framgång.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13341
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur sov du inatt?

Post by amandara »

Bothrops wrote: 31 Jul 2022, 18:08
amandara wrote: 31 Jul 2022, 18:06
Bothrops wrote: 31 Jul 2022, 17:41

Jag gick upp från 65 till 95 på någon månad av zyprexa/olanzapin. Äter även abilify o den tog ut viktuppgång. Vilket var skönt!
Jo. Som sagt. Jag är inte som alla andra. Jag gick upp hårt av mirtazapin. Vi är olika. Lika tragiskt i alla fall.
Ok har ätit den med men utan framgång.
Vi är lite olika biokemiskt. Tex jag funkar väldigt bra på haldol som antipsykotika, vilket många inte gör. Vi är olika helt enkelt. Våra psykiatriska mediciner kan göra att vi går upp mycket i vikt på kort tid och det är alltid lika tragiskt. Inget som psykiatrin tar hänsyn till dock, är min erfarenhet. Man får vara medveten själv.
User avatar
Bothrops
Nickelmedlem
Posts: 77
Joined: 01 Jan 2022, 16:13
Location: Skogen

Re: Hur sov du inatt?

Post by Bothrops »

Jo lite så är det ju amandara
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13341
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur sov du inatt?

Post by amandara »

Jo. Under mina 22 år i psykiatrin har ingen kommenterat min övervikt. Däremot i början av min sjukhustoria kommenterade 3 olika vårdgivare att jag var väldigt smal. Men övervikt comes with medicines - och det vill de 7nte kännas vid. Ingen har någonsin sagt vad fet du är. Men vad smal du är har de kunnat säga. Undrar varför. Övervikt är ett ok att bära, av många olika anledningar.
Post Reply