Diabetes

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37725
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Vet ej! De slinker kanske bättre ner med mat. Metformin reagerar med
kolhydrater i tunntarmen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17962
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag syndar. Jag håller på att sätta i mig ett sexpack folköl ikväll (igen). Men det är ju så gott, plus att jag alltid måste ha något att dricka när jag sitter vid datorn.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9124
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Diabetes

Post by Miika »

Nu kanske jag kommer med en dum fråga men vad händer om man missköter sin diabetes? Går det att äta en bytta glass någon gång? Diabetessjuksköterskan har inte sagt något om vad som kan hända
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37725
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Man får synda då och då som diabetiker men sen får man ta på tagelskjortan igen.
Det syns på långtidsblodsockret hur mycket man syndat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9124
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Diabetes

Post by Miika »

OK, tack för svar
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6749
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Diabetes

Post by Hercules723 »

Här är resultatet av en studie från Umeå med Diabetes 2 och höga blodfetter.
https://www.dagensps.se/bors-finans/lif ... -diabetes/

Saxat
Den paleolitiska kosten baseras på grönsaker, frukt, magert kött, fisk, nötter och ägg. Fortfarande äter ursprungsbefolkningar på ön Kitava och på Grönland en kost som liknar det människor åt under den äldre stenåldern, den paleolitiska tiden, tiden innan jordbruket slog igenom. De har också låg förekomst av hjärtkärlsjukdom.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37725
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes

Post by Geta »

Admin1 har lagt ut en nyhet på Viska.se idag om att lågt kolesterol inte
är bra vid schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Diabetes

Post by Klankedinken »

Det finns risker associerad med obehandlad diabetes.. jag har för mig att ju äldre man blir och ju sämre man sköter sitt blodsocker så kan man få sår på fötter och dålig cirkulation..

En sak som är lite spännande är att folk kan gå omkring med för högt blodsocker utan att det gör någon skillnad, utan symptom etc.. Det är lite intressant att en sån sjukdom kan finnas så osynligt..

Annars verkar det finnas läkare i USA som tror att diabetes-status är ett väldigt bra mått på hur bra kroppen mår över lag. diabetes är ju en del av det man kallar metabolt syndrom där även bukfetma, högt blodtryck samt höga blodfetter och finns med.. Vad jag förstår så är övervikt den största faktorn bakom att man får följderna som ingår i det metabola syndromet.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6749
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Diabetes

Post by Hercules723 »

Hittade detta rön om att mjölk sänker blodsockret.
https://www.doktorn.com/artikel/s%C3%A4 ... j%C3%B6lk/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Diabetes

Post by Klankedinken »

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17962
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Jag har bara rökt fyra cigaretter idag och druckit cirka en och en halv liter Coca-Cola. Öl är rena kaloribomberna, så de (Emdbräu på 2,8%) ska jag inte dricka så många av. Jag har fortfarande svårt att komma ihåg morgonmedicinen, men tog den imorse till ett par klunkar fil.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17962
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Diabetes

Post by Fantasio »

Till och från smärtar min mage. Plus att det sticker i min vänsterhand. Hoppas det bara är ångest och inte diabetesen. Men man kan visst få krånglande mage av Metformin.
Post Reply