Jag förnyade mina recept o det stod att sjuksköterska Carin L hade tagit emot min förnyelse. Men nu är det så att Carin L är mamma till min bästa barndomskompis o vet antagligen om att jag blev sjuk i 16 års-åldern. Kan hon läsa min journal? Hon måste ju skriva in att förnyelsen är mottagen o lagt till läkare?
Jag skäms i.o.f. inte o min kompis vet givetvis också att jag blev sjuk. Men vem vet hur nyfiken hon är?
Tittar sjuksköterskor i journalen när man ber om medicin?
Moderator: Moderator 1
Tittar sjuksköterskor i journalen när man ber om medicin?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Re: Tittar sjuksköterskor i journalen när man ber om medicin?
Hon har nog rätt att läsa i journalen men obehöriga har det inte.
Tror att de kan se medicinlistan vid receptförnyelse.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Man kan utläsa mycket av medicinlistan.
Hon får nog bara skriva att hon tagit emot receptförnyelsen, inte läsa hela din journal för att hon vill. Bara det nödvändigaste alltså.Richard wrote: ↑06 Nov 2022, 07:49 Jag förnyade mina recept o det stod att sjuksköterska Carin L hade tagit emot min förnyelse. Men nu är det så att Carin L är mamma till min bästa barndomskompis o vet antagligen om att jag blev sjuk i 16 års-åldern. Kan hon läsa min journal? Hon måste ju skriva in att förnyelsen är mottagen o lagt till läkare?
Jag skäms i.o.f. inte o min kompis vet givetvis också att jag blev sjuk. Men vem vet hur nyfiken hon är?
Men du kan ju begära ett loggutdrag för att se om hon varit inne i journalen vid andra, icke nödvändiga, tillfällen.