Förstoppning?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Låter som god gröt men dyr många ingredienser.

Stopp har jag haft i 2 dagar nu, tagit 20 ml laktulos sen igår, ätit 2 äpplen idag 1,5 L vatten har jag säkert druckit idag, tycker om vatten alltid gjort.
Sura gaser det har du för mat äter man.
Jäkla mage till att vara senfärdig och det irriterande är att det fungerar vissa dagar jag tar min laktulos och det sköter sig men om igen så blir det stopp i fabriken.
Trött på det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Förstoppning?

Post by Fantasio »

Jag blir alltid förstoppad som inlagd. Kan känna att jag behöver gå på toaletten, men väl där så kommer det inget. Fick receptbelagd medicin mot trög mage och sket på mig två gånger i sömnen. Pinsamt att tillkalla personalen och säga vad man gjort. Duscha mitt i natten. I fortsättningen ska jag bara ta medicinen på morgonen.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Förstoppning?

Post by yrväder »

Gick bra imorse och till kvällen tar jag 20 ml.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Förstoppning?

Post by Safir »

yrväder wrote: 25 May 2023, 18:30 Låter som god gröt men dyr många ingredienser.
Aprikoserna är nog mest för att det ska smaka bättre (sött).
Havregrynsgröt med plommon och linfrön kan vara ett alternativ.

Annars funkar det med vatten, plommon och hela linfrön men linfröna blir slemmiga i vatten så man kanske inte vill låta dem stå i vatten för länge. Man kan låta plommonen vara i vatten och sen äta med torra hela linfrön i mer vatten.

Linfrön ska man inte tugga sönder, de är lite giftiga inuti.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35968
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Linfrön innehåller blåsyra som är giftigt. Därför ska man inte äta
krossade linfrön. Slemmet runt linfröna är bra för magen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Förstoppning?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 27 May 2023, 20:43 Linfrön innehåller blåsyra som är giftigt. Därför ska man inte äta
krossade linfrön. Slemmet runt linfröna är bra för magen.
Hittepå! Jag har ätit krossat linfrö under långa perioder. Aldrig märkt något konstigt.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Förstoppning?

Post by Richard »

Det är ytterst lite gift i linfrön; https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... oer/linfro
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35968
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Lite gift rensar bara magen.

Livsmedelsverket rekommenderar vuxna att äta högst en matsked
krossade linfrön upphettade som i gröt per dag.

Barn ska inte alls äta krossade linfrön.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Förstoppning?

Post by Zoidar »

Jag frågade AI.

Säkerheten med malda linfrön


User
Är malda linfrön farliga att äta

ChatGPT
Nej, malda linfrön är vanligtvis inte farliga att äta, men det finns vissa faktorer att tänka på. Linfrön är rika på kostfibrer, omega-3-fettsyror och andra näringsämnen, vilket gör dem till en hälsosam del av kosten för många människor. Att mala linfrön kan göra dem lättare att smälta och förbättra deras näringsupptag.

Det finns dock några viktiga saker att vara medveten om när du äter malda linfrön:

Oxidation: Linfrön innehåller fetter som kan bli oxiderade när de är malda och utsätts för luft. För att minska risken för oxidation kan du förvara malda linfrön i en lufttät behållare i kylen och använda dem inom några dagar.

Förgiftning: Vissa källor nämner att malda linfrön kan innehålla spår av ämnen som kallas cyanogena glykosider, vilket kan omvandlas till cyanid i kroppen. Mängden cyanid är vanligtvis mycket liten och anses inte vara farlig för de flesta människor, men det rekommenderas ändå att inte överkonsumera linfrön. Att hålla sig till en måttlig mängd linfrön i kosten anses vara säkert.

Vätskeintag: Linfrön är mycket rika på kostfibrer, särskilt lösliga fibrer. När du äter malda linfrön är det viktigt att dricka tillräckligt med vatten eller andra vätskor för att undvika matsmältningsproblem, då fibrerna kan absorbera vatten och svälla i magen.

Det är alltid bäst att konsultera din läkare eller en näringsrådgivare för att få individuell rådgivning om din kost och eventuella bekymmer eller hälsotillstånd du kan ha innan du gör betydande förändringar i din kosthållning.
Måste jag upphetta malda linfrö?

Nej, det är inte nödvändigt att upphetta malda linfrön innan du äter dem. Malda linfrön kan konsumeras råa och tillsättas till olika livsmedel och recept. Det är dock viktigt att förvara linfröna på rätt sätt för att förhindra att de blir oxiderade. Förvara dem i en lufttät behållare i kylskåp och använd dem inom några dagar.

Om du föredrar att använda upphettade linfrön, kan du också rosta dem försiktigt i en torr stekpanna på låg värme i några minuter. Detta kan ge en rostad smak och en knaprig textur till linfröna. Kom ihåg att överupphettning av linfrön kan minska deras näringsvärde, särskilt de känsliga omega-3-fettsyrorna.

Sammanfattningsvis kan malda linfrön konsumeras råa eller lätt rostade, men det är inte nödvändigt att upphetta dem innan du äter dem. Se till att förvara dem korrekt och använda dem inom en rimlig tidsperiod för att undvika oxidation och bevara deras näringsvärde.
User
Har det skett förgiftning av krossade linfrö?

ChatGPT
Ja, det finns rapporter om förgiftningssymptom hos vissa människor som har konsumerat stora mängder krossade linfrön. Linfrön innehåller naturligt förekommande ämnen som kallas cyanogena glykosider, vilka kan omvandlas till cyanid i kroppen. Cyanid är en giftig förening i höga doser.

Vanligtvis är halten av cyanid i linfrön mycket låg och anses vara säker för de flesta människor att konsumera i normala mängder. Men om linfrön konsumeras i stora mängder kan cyanidförgiftning uppstå. Symptom på cyanidförgiftning kan inkludera andningssvårigheter, yrsel, huvudvärk, illamående, kräkningar och i allvarliga fall medvetandeförlust.

För att undvika eventuell förgiftning är det bäst att konsumera linfrön i måttliga mängder. Generellt rekommenderas en daglig dos på cirka 1-2 matskedar krossade linfrön. Det är också viktigt att dricka tillräckligt med vätska när du äter linfrön för att underlätta matsmältningen och undvika eventuell obalans.

Om du har oro eller specifika hälsotillstånd, är det alltid bäst att rådgöra med din läkare eller en näringsrådgivare för personlig rådgivning angående din kost och eventuella risker eller begränsningar du kan ha.
Last edited by Zoidar on 28 May 2023, 18:28, edited 5 times in total.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Förstoppning?

Post by Klankedinken »

När polisen kommer dom säga, Här är det för-stoppning.. Som om att det är kö in på affären!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35968
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Förstoppning?

Post by Geta »

Här talar vi om linfrön vid förstoppning. Då ska man ta hela linfrön.
Det är slemmet man vill åt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Förstoppning?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 28 May 2023, 18:21 Här talar vi om linfrön vid förstoppning. Då ska man ta hela linfrön.
Det är slemmet man vill åt.
Det är inte första gången livsmedelsverket är fel ute med sina varningar. Kan va bra att kolla vad som gäller internationellt.

Men visst är det mot förstoppning så är nog hela bättre.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply