Tyvärr betalartikel på SvD

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36014
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tyvärr betalartikel på SvD

Post by Geta »

Jag undrar vad det är som de observerar. Förr ställde läkare
inte gärna schizofrenidiagnos.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tyvärr betalartikel på SvD

Post by Klankedinken »

Jag tror dom kollar på hur du kommunicerar dig själv. Jag tror att schizofreni är en oförmåga att hålla ihop sig själv på ett sätt som i svåra fall gör att vi upplever världen så kaotisk att vi "hallucinerar" intryck som egentligen är ett tecken på att stabiliteten i psyket är dålig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Tyvärr betalartikel på SvD

Post by Fantasio »

"Vi kan kalla den galenskapens mur. Den röda linje som fortfarande finns kvar och markerar skillnaden mellan vad som går att prata om och vad som är tabu. Det handlar om de svåra psykiska tillstånden. Psykos. Schizofreni. Vissa av bipolaritetens skov.

– Folk vill inte höra om det här. De tycker att det är för hemskt."

En mycket bra artikel.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24754
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Tyvärr betalartikel på SvD

Post by Leakim97 »

Det går i tv och media, överlag att prata om ADHD, depression, ångest, psykisk ohälsa. Det pratas det om ganska flitigt. Men svårare psykisk ohälsa (psykisk sjukdom) Pratas det aldrig om. Det är tabu med bipolär sjukdom och schizofreni. Det är någonting som friska och de som inte är drabbade utav inte kan relatera till. Det går inte att förstå sig på, det är tabu. Det ska hållas undan.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tyvärr betalartikel på SvD

Post by memphis »

Jag har också upplevt detta både med familj och vänner.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24754
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Tyvärr betalartikel på SvD

Post by Leakim97 »

memphis wrote: 25 Jun 2023, 07:58 Jag har också upplevt detta både med familj och vänner.
Hur har din familj och dina vänner reagerat? Min känsla är att schizofreni är något skrämmande som man inte pratar om eller vill sätta sig in i överhuvudtaget. Ingen vän eller familjemedlem har frågat något överhuvudtaget kring vad jag upplevt eller så. Det är som att det ska vara tyst. Det är något scary som man inte talar om

Har en bekant med schizofreni. Det är likadant för honom

Förstår inte att ingen bryr sig mer och frågar. Men det är väl för känsligt antar jag
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tyvärr betalartikel på SvD

Post by memphis »

Ja, det är väl för skrämmande med psykisk sjukdom. Särskilt ordet schizofreni som missbrukats så mycket, och missbrukas fortfarande.
När man haft psykos har man varit med om något som förändrar hela ens värld. Och ingen vill höra om det!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36014
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tyvärr betalartikel på SvD

Post by Geta »

Hyggliga människor annars kan inte låta bli att diskriminera personer med schizofreni.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Tyvärr betalartikel på SvD

Post by Safir »

zoegas wrote: 28 May 2023, 19:08 Vissa tidningar har att man får läsa tre artiklar i månaden eller så.
Ibland kan det fungera att öppna ett privat surffönster. Då sparas ju inte cookies. Sen stänger man det och öppnar ett nytt privat fönster. :angel:
Post Reply