Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1874
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Inwatto »

Det borde vara tvärtom - att fågel är en utvecklad fisk. Livet började i vattnet och kom sedan upp på land. Det är vad utvecklingsläran tror.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38704
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

Fåglar och dinosaurier ska vara släkt om jag inte minns fel.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by memphis »

I fosterstadiet ser vi alla ur som små fiskyngel vid ett visst tidigt stadium. Vet inte om det gäller även fåglar dock, men det gäller däggdjur.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by amandara »

På ingenting. Är bara här och nu, i vila. Haft en bra och ovanlig dag. Natur, bär.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61104
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

Geta wrote: 23 Aug 2021, 13:43Flygfisk?
Makrill får du inte tag på vid juletid då är den nere i Spanien och fiskhandlarna skämtar då med dig och säger, du vill ha flygfisk? :shock: :P
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Cosmos »

Vad det är för fel på mitt öga och min rygg. Mitt öga svullnade ju igen efter fallskadan men nu finns inget blått kvar runt ögat bara svullnaden. Det vätskar men gör inte ont. På sidan av ögonbrynet har jag fortfarande en bula, får se om ögonsvullnaden försvinner när bulan gör det.

Ryggen är en annan historia. Jag fick ett ryggskott (förmodligen) för fem veckor sedan, en vecka efter mitt fall. Jag har knappt kunnat röra på mig men tycker det börjar bli bättre även om det knakar och känns som något flyttar sig när jag rör mig. Har fortfarande väldigt ont och undrar sammanfattningsvis om jag någonsin blir fit for fight igen. Gnäll, gnäll!
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Klankedinken »

Det är din tid, gör som du vill!
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61104
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

Kotknackare?
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by amandara »

Ryggtraktioner är en del hjälpta av. Man kopplar ett band kring höfterna, står nere i fotändan och drar försiktigt isär ryggen. Som sjukgymnast och patient alltså. Patienten ligger med benen i 90 grader vinkel på en puff. På min tid, för 20 år sen, gjordes sådan behandling vet inte hur det är nu. Det går under OMT, ortopedisk manuell terapi.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Klankedinken »

Har sett sånt på internet av ryggknäckare.. Det verkar farligt men i klippen säger dom att det blir mycket lindring..
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by amandara »

Man får dra behärskat i patienten. Jag hade en kille som patient som hade lyft sönder ryggen på styrketräning. Diskbråck x flera. Han såg ut som en ostkrok. Jag gjorde traktioner på honom. Man får lägga lagom med kraft och det lagom är svårt att precisera. Kotknackare gör sånt oxå.
Post Reply