När allt blir verkligt

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

När allt blir verkligt

Post by Fantasio »

Nog för att jag umgicks med planer att sluta på min sysselsättning ett tag, men det var min (upplevt) sviktande hälsa som fick mig att ta steget att sluta. Jag sa till chefen att jag dagen därpå skulle kontakta vårdcentralen och återvände aldrig. Startade en farvältråd gjorde jag samma kväll på Viska. Jag trodde verkligen att jag var döende. Detta var tidig oktober 2018.

Snabbspola fram till den 13:e maj 2019 och jag fick veta att mammas bästa väninna gått bort efter hjärtstopp. Mina besvär blev sju resor värre och jag skrev lappar med lösenord och annat och lade väl synligt i lägenheten. Jag ringde även min syster och tog adjö.

Som tur var hade jag varit på den psykiatriska mottagningen och uppträtt förvirrat. De ville ta mitt blodtryck, eller om det var puls, men jag tackade nej. Det slutade med att min kontaktperson och en till hämtade mig på morgonen och skjutsade upp mig till akutenheten.

Jag var mycket ute och gick och hade bröstsmärtor. Jag trodde jag skulle falla död ned på ort och ställe. Jag var även hos polisen och frågade efter morfinplåster. Allt var högst verkligt och inte blev det bättre av att jag fick frågan om jag cyklat till vårdcentralen när jag tog mitt blodprov. Något knas var det med blodet. Kanske att mitt tillstånd påverkade hjärtrytmen och att det i sin tur påverkade blodprovet.

Jag levde med ren och skär dödsångest i över ett halvår. Nu vet jag hur hjärnan kan ställa till det. För jag är väl inte hjärtsjuk på riktigt?
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59512
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: När allt blir verkligt

Post by Nissegossen »

På vårdcentralen jag går till har de en ny maskin som mäter blodtrycket, samtidigt scannar manschetten även in ditt EKG därmed hjärtat. Ser de något konstigt, så lär det bli en remiss till Thorax kliniken, bröstkorgen, därmed hjärtat och de kollar in hjärtat har du fel på det agerar vårdcentralen direkt. Jag själv har konstaterat blåsljud på hjärtat vilket inte blivit kollat på Thorax, jag är inte orolig. Har heller inte blivit kollad på Thoraxkliniken.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37756
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När allt blir verkligt

Post by Geta »

Innan man tar blodtryck ska man ligga ner en stund innan.
Det går inte att ta blodtryck, när man just har cyklat.
Det är inget konstigt med det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59512
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: När allt blir verkligt

Post by Nissegossen »

När jag tog sista injektionen med vaccin jobbade distriktssköterskan, han hejade på mig och jag nämnde för han att han som mätte mitt blodtryck sist och det var en kontroll efter jag fått en ny blodtrycksmedicin så visade jag honom på mitt vänstra ben att jag hade kompressionsstrumpa och visade mitt svullna ben och fot. Han sade kom med hit. Det var på baksidan vårdcentralen och alldeles intill låg hans rum på mottagningen och jag fick en tid till honom nästa måndag för blodtryckskontroll.

Så, ja, jag är påpassad. Numera ligger jag inte ned, jag sitter ned och väntar 5 min innan han mäter blodtrycket. Han är upptagen med annat under tiden och är inte på sitt rum under tiden. Han är en upptagen person.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59512
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: När allt blir verkligt

Post by Nissegossen »

Förövrigt sitter jag hemma med en pall under fötterna, så svullnaden är då också, för att göra något åt det, är nog enda sättet att sluta dricka öl. Detta då det dränerar kroppen på salt, och boven heter just salt. Både alkohol och salt är triggande av blodtrycket. En ond cirkel. Men äter havssalt då det innehåller 65% salt resten är andra mineraler vilket kroppen också behöver. Har brist på Natrium i vartenda blodprov. Äter salt bara för att få elektrolyterna annars slutar kroppen fungera och då är jag död.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37756
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När allt blir verkligt

Post by Geta »

Min diabetessköterska går också ut ur rummet, medan jag vilar innan blodtrycksmätningen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18997
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: När allt blir verkligt

Post by Krokus »

Geta,

Jaså? På mig har blodtrycket tagits sittande. Slarvigt?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12974
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: När allt blir verkligt

Post by Jocke »

På mig har dem gett mig kaffe innan mätningen av blodtrycket. Det var på kirurgen veckan före min eventuella operation. Dem gjorde en stenkoll på mig innan höftoperationen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37756
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: När allt blir verkligt

Post by Geta »

Krokus,

Någon gång har jag också fått sitta vid blodtrycksmätningen men man ska vila en
stund innan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8444
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: När allt blir verkligt

Post by wasp »

Sist de tog blodtryck på mig satt jag i en stol, 130/80 d v s godkänt!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24045
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: När allt blir verkligt

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 24 May 2021, 12:59 Geta,

Jaså? På mig har blodtrycket tagits sittande. Slarvigt?
De gör lite olika. Den "gamla skolan" tar liggande. På vårdcentralen fick jag ligga, på endokrin fick jag sitta. På psykosmottagning fick jag inte ens vila innan, det blodtrycket visade för högt också.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: När allt blir verkligt

Post by Fantasio »

Tyvärr har jag känningar i vänster hand och det skrämmer mig. Men vad värre är: när jag ligger på sängen sticker det i fot och underben, på vänster fot och ben. Tror mitt hjärta är kaputt.
Post Reply