Begreppet psykos

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19003
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Begreppet psykos

Post by Krokus »

I sena tonåren läste jag boken "Vingklippt ängel" men förstod ändå inte vad psykos var. Visste inte ens att jag själv led av ångest, utan trodde att jag bara var stressad.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25481
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

Ok förstår vad du menar, Zoegas
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8335
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Begreppet psykos

Post by Richard »

Jag fick göra en §7-undersökning (liten rättspsykiatrisk undersökning). Det är typ bara en intervju med en psykiater i nån timme. Efteråt sa han att jag verkade ok.

Men sen begärde han ut o läste min journal, så han kryssade i rutan i mitten, som betydde "Kanske", att om man ska göra en större; Ja, Kanske eller Nej, det bestämmer domaren, men domaren sa att jag slapp, vilket var tecken på att det skulle sluta med böter. Vid en större undersökning skickas man till någon form av rättspsykiatrisk institution där de observerar en, gör tester o bedömer om man bör dömas till rättspsyk eller fängelse. Tror man blir inlåst 4-6 veckor vid en större undersökning.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37770
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Begreppet psykos

Post by Geta »

Min första diagnos var också schizofreniform psykos. Sedan tog det många år innan jag definitivt fick diagnosen schizofreni UNS till en början och paranoid sedan. Nu stod det psykisk störning på 1177. Har aldrig genomgått några psykologiska tesst.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25481
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

Schizofreniform psykos övergår till schizofreni om sjukdomen inte avklingat efter 6 månader
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Begreppet psykos

Post by Nobel »

Första gången jag var i kontakt med sjukvården för min psykos sade jag, "Jag måste vara schizofren", även när jag inte visste vad det egentligen betydde.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37770
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Begreppet psykos

Post by Geta »

Jag sa också tidigt att jag var schizofren. Läkaren höll inte med mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Begreppet psykos

Post by Nobel »

Det är nog som utomstående svårt att förstå att jag är psykotisk. Jag har alltid varit rationell och samlad som person. Det krävdes att min mor tvingade med mig till psykakuten och berättade om hur hon inte kände igen mig längre och att jag sade massa konstiga saker. Men grejen var att det jag sade skulle kunna för tredje person verka verklighetsförankrat. Läkaren från psykakuten skrev i till och med i journalen att jag till en början verkade verklighetsförankrad, men att det under samtalets gång framgick att jag hade tankar av psykotisk valör.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37770
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Begreppet psykos

Post by Geta »

Jag har också gått under radarn, för att jag varit så tyst. Har fort blivit utskriven, när jag varit inlagd.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25481
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

Jag skrek, ramlade ihop, hyperventilerade och fick panikångest när jag hade aggressiva ansikts synhallucinationer på avdelningen. Vad som hände runt om mig visste jag inte, jag fick oxascand och blev tagen åt sidan, men inne på sköterskans rum fortsatte hallucinationerna, jag var lite borta
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25481
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

Jävla mardröm psykos alltså
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25481
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

Tur man är medicinerad med både injektioner och tabletter. Känner mig trygg med en hög dos injektion
Post Reply