Begreppet psykos

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Begreppet psykos

Post by Nobel »

Leakim97 wrote: 11 Nov 2023, 18:57 Jag skrek, ramlade ihop, hyperventilerade och fick panikångest när jag hade aggressiva ansikts synhallucinationer på avdelningen. Vad som hände runt om mig visste jag inte, jag fick oxascand och blev tagen åt sidan, men inne på sköterskans rum fortsatte hallucinationerna, jag var lite borta
Det såg liknande ut när det var som värst för mig också. Jag hade också synhallucinationer och panikångest. Jag sade till min psykolog att jag önskar att jag hade haft hörselhallucinationer istället. För dessa kan man realitetspröva genom att sätta sig på en stube mitt ute i skogen med öronproppar i. Men har också hört att hörselhallucinationer är svårare att bli av med... Och det skulle drivit mig till vansinne till sist, så är nog glad på nåt vis att jag slapp det. Synhallucinationer går inte att realitetspröva på samma sätt. En sak som jag kom på i efterhand var att jag borde ha filmat med min mobilkamera för att sedan spela upp klippen senare och se att jag inte alls var förföljd av personerna jag trodde förföljde mig. Synhallucinationerna var nog det värsta i förhållande till lukt och känselhallucinationerna jag hade.
'cause the freak inside controls my mind
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25481
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

Ja, och jag har hört att synhallucinationer ska vara sällsynta vid schizofreni, men ja vissa får väl dem.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59535
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Begreppet psykos

Post by Nissegossen »

Visste jag var psykiskt sjuk innan jag uppsökte psykiatrin på natten efter påskveckan 1974 då den tisdagen skulle jag börjat på jobbet kl 06.00 men hade inte sovit på natten, när jag sedan kom in till läkaren igen sade hon, jag lägger in dig, jag följde med henne till avd där jag snart fick en spruta i häcken och fick då äntligen sömn. Jag hade legat 3 mån på sjukhuset när en medpatient frågade mig om vad jag trodde jag hade för sjukdom, jag sade direkt schizofreni, det kunde inte vara annat. Hon rös så hon skakade till och hennes elevers teckningar från lågstadiet satt uppnålade på väggen. Hon var själv bipolär som man sade på den tiden Manodepressiv. Sedan låg jag 6 mån på avd för att fastställa diagnosen från psykisk insuffe fick jag diagnosen schizofrenisyndrom, senare paranoid schizofreni, numera bara schizofreni.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59535
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Begreppet psykos

Post by Nissegossen »

Har syn och hörselhallucinationer
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25481
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Begreppet psykos

Post by Leakim97 »

Nissegossen har du syn och hörsellhallucinationer även fast du har medicin? Eller tar medicinen bort allt
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Begreppet psykos

Post by Nobel »

Ja, jag har läst samma sak. Minns hur det spökade med mina tankar. Fick mig att tro att allt bara var iscensatt av en kriminell organisation ännu mer. Men oavsett vad som tillhör den objektiva verkligheten så mår jag bättre om jag tar ett piller om dagen. Organisationen låter mig vara då. För nu tror ingen på det jag har varit med om.
'cause the freak inside controls my mind
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59535
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Begreppet psykos

Post by Nissegossen »

Inte så ofta numera, men jag ser handlingen i filmer innanför mina ögon, det är så jag kommer ihåg böckerna, så för mig var det inget konstigt att se dem i psykos och höra rösterna i huvudet.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Begreppet psykos

Post by Koi »

Jag har/haft både syn och hörsel. Ibland samtidigt. Oftast är det jag ser helt ljudlöst. Som mina lodjur senast. De sprang i skogen och inomhus. Helt ljudlösa.

Men jag har även pratat med min son som inte var hemma. I typ 5 minuter drygt. Och en elak jävla röst. Ett barn. Men hon försvann med stora mängder Haldol.

Hör röster. Men synhallucinationerna är borta. Om man inte räknar med skuggorna. Men det tror jag alla upplever.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37770
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Begreppet psykos

Post by Geta »

Jag har också upplevt mystiska saker som jag inte är säker på att de var verkliga.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19003
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Begreppet psykos

Post by Krokus »

Även jag har haft synhallucinationer, i form av skuggor som rör sig (oftast har det hänt när jag inte har haft glasögon på, samtidigt som det är mörkt i rummet). Händer sällan numer. Men jag vet egentligen inte om det verkligen är hallucinationer, illusioner eller bara jag som ser dåligt.

Hörselhallucinationer har jag också haft, oftast som att någon knackar eller ringer på dörren mitt i natten. Senast i somras när jag försökte sänka dosen på Abilify. Har även hört röster. Det är väl bara att inse att jag behöver eländet.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12944
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Begreppet psykos

Post by zoegas »

Jag fick göra den stora undersökningen. Jag manipulera dem. Fallet nedlagt.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 22459
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Begreppet psykos

Post by MsTibbs »

Syster: vad har du för diagnos.
Jag: schizoaffektiv.
Syster: vilken tur du inte har schizofreni.
Jag: Det är ungefär samma.De säger jag uppfyller kriterier för både bipolär och schizofreni samtidigt.
Syster: mennvilken tur du inte är schizofren.
Jag: Eh…?
In a world where you can be anything, be kind.
Post Reply