Vad botarna gör här på Viska

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Klankedinken »

Är ni inte lite väl paranoid?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Richard »

Botarna är här för att bl.a hålla sökmotorerna uppdaterade.

Sen ev. hjälper de till att anpassa annonser, men någons mikrofon blir inte avlyssnad.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by memphis »

Jag vet att det är så. Alltid när jag pratat med min mamma ( och mobilen varit i närheten) så får jag riktad reklam om vad vi nyss har pratat om. Hur vet till exempel reklamköparna att jag har hund? Det är inte något jag berättat om annat än när jag pratat här på viska , eller när jag pratat med min mamma. Jag kan köpa att allmän reklam om husdjur kanske sker slumpmässigt, men när det var just om canikur, när min hund just hade magsjuka. Det var droppen!!!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13411
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by zoegas »

memphis wrote: 06 Sep 2021, 15:59 Jag vet att det är så. Alltid när jag pratat med min mamma ( och mobilen varit i närheten) så får jag riktad reklam om vad vi nyss har pratat om. Hur vet till exempel reklamköparna att jag har hund? Det är inte något jag berättat om annat än när jag pratat här på viska , eller när jag pratat med min mamma. Jag kan köpa att allmän reklam om husdjur kanske sker slumpmässigt, men när det var just om canikur, när min hund just hade magsjuka. Det var droppen!!!
Jaja. Alla visakort och köpebevis och sånt. Det är streckkoder överallt Googles imperium.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Richard »

memphis wrote: 06 Sep 2021, 15:59 Jag vet att det är så. Alltid när jag pratat med min mamma ( och mobilen varit i närheten) så får jag riktad reklam om vad vi nyss har pratat om. Hur vet till exempel reklamköparna att jag har hund? Det är inte något jag berättat om annat än när jag pratat här på viska , eller när jag pratat med min mamma. Jag kan köpa att allmän reklam om husdjur kanske sker slumpmässigt, men när det var just om canikur, när min hund just hade magsjuka. Det var droppen!!!
Jo, jag har sett att sånt förekommer, men det är inte mer sånt på denna Viska än t.ex Facebook eller andra forum. Men annonsmarknaden är enorm och väldigt komplicerad samt långt framme. Det går typ inte att göra någonting på en uppkopplad dator utan att det registreras nånstans, för att, officiellt i.a.f, ge dig bättre o mer relevanta annonser.

Men vem vet? All data kanske samlas in för att kartlägga varenda detalj av dig... Men jag ser ingen mening med det, mer än att kunna ge en behagligare upplevelse via annonser. Men visst är det lätt att få redan på vad man röstar på, vad man har för sexuell läggning, vilka sjukdomar man har, vilka böcker man läser, vilken mat man äter o typ allt!

Jag själv avskyr annonser o tar varje chans att blockera dom med bl.a två annonsblockerare i webbläsaren o har ställt in hur cookies o sökhistorik ska behandlas o använder oftast en VPN. Men lite smiter igenom alla säkerhetsinställningar jag gör. Men på Facebook där jag ofta håller till så kommer det ändå upp reklam för t.ex el-sparkcyklar o annat jag är intresserad av.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by memphis »

Tycker inte att det är hänsyftningsparanoia när det gäller onlinereklam. Om det är tv- reklam kan det vara paranoia.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Cosmos »

Jag har också funderat när jag får reklam för något jag är intresserad av men inte ens aktivt sökt efter det. På Facebook har jag fått reklam för olika viktreducerande produkter trots att jag inte varit inne på sådana sidor. Hur är det möjligt? Då måste man faktiskt fråga sig om de kan avlyssna telefonen där man pratar om sådana saker. Men det är ju så otroligt. Varför är just jag så intressant så att de vill avlyssna mig? Faller på sin egen orimlighet.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6892
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Hercules723 »

Det är ingen som avlyssnar telefonerna. Det tror jag inte på.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by memphis »

Det är inte människor som sitter och avlyssnar telefonerna. Det är robotar. Då spelar det ingen roll hur många telefoner de avlyssnar mikrofonen på. Robotarna är både effektiva och outtröttliga.

Herkules, gör ett test så får du se. Säg något till t ex din mamma när du har telefonen med dig. Det ska vara något specifikt som du inte sagt nån annanstans. Säg tillexempel att du vill ha en ny hårklippningsapparat. Då kommer det att komma upp reklam om det. Jag lovar dig. Ett sånt tillfälle går dem inte förbi.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Richard »

Men att direkt avlyssna en telefon eller dator med hjälp av dess mikrofon är direkt olagligt, men vem vet, de kanske kommer runt det?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by memphis »

Ja de gör nog det i o m att man " godkänner" deras villkor. Som ingen människa orkar läsa...
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad botarna gör här på Viska

Post by Richard »

Visst, i alla avtal man godkänner på nätet som man förutsätter är det gamla vanliga om copyright o sånt, kan man säkert smyga in otrevliga grejer i. Gränsen för mig går när de vill att man ska skriva in sitt bankkort, även om de påstår att tjänsten är gratis...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply