Setpoint theory!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Setpoint theory!

Post by Klankedinken »

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fe ... -i-sverige

"– Det är hög tid för politikerna att införa förebyggande åtgärder, speciellt för barn i utsatta bostadsområden, anser Erik Hemmingsson som är överviktsforskare på Gymnastik och Idrottshögskolan i Stockholm. När man väl blivit överviktig är det svårt att bli av med dessa kilon."
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13325
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Setpoint theory!

Post by zoegas »

Sluta ät!
Martina
Litiummedlem
Posts: 357
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Setpoint theory!

Post by Martina »

Tyvärr så stämmer set point in på många. Men för att inte gå upp snabbt efter en viktnedgång brukar jag öka sakta på kalorierna igen och till slut inte äta lika mycket som innan viktnedgången. På så sätt har jag lyckats väga 5 kg under min tidigare vikt länge nu. Ju längre man hållit en ny vikt desstu bättre. Ny setpoint..
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Setpoint theory!

Post by Klankedinken »

Jag väger 6 kg under min högsta vikt men jag tror inte det är högsta vikten som är setpoint eftersom vi kan pendla lite i vikt.. Vi kan också väga lite under våran setpoint men då får vi jobba med hunger.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24569
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Setpoint theory!

Post by Zoidar »

Den där set point verkar vara olika för olika människor. Vissa behöver inga restriktioner på mat och är ändå smala.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24569
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Setpoint theory!

Post by Zoidar »

Tycker videon gav något att tänka på. Tror dock inte hans knep med linfrö gör någon större skillnad. Solljus tror jag kan hjälpa, för vi mår bättre av sol och rör oss mer. Mår vi bättre är risken mindre att vi stressäter.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24569
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Setpoint theory!

Post by Zoidar »

Problemet är väl att antipsykotika ändrar vår setpoint?

Image
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Post Reply