Vetenskaplig forskning och evidens

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Geta »

Anders Hansen har aldrig sagt att schizofreni blir bättre av träning. Han diskuterar lättare psykiska åkommor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Cosmos »

Men gurun får uttala sig i alla möjliga sammanhang. Det skulle inte förvåna mig om han också fick uttala sig om psykoser.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Cosmos »

Har nu sett två program på SVT Play personlighet där Anders Hansen reder ut fem olika kategorier personlighet. Bla öppenhet, extrovert, neurotisisim, samvetsgrannhet.

Tillsammans med forskare menar han att en personlighet är till 50 procent ärftlighet och 50 procent slumpen, dvs miljöpåverkan hemifrån är inte betydelsefull. Vilket jag tycker är vansinne. Den miljö man föds in i är i många fall central för en människas utveckling. Jag hade en barndom som var patologisk och därför blev jag sjuk. Inga tveksamheter.

Det verkar som om man vill avsvära föräldrarna ansvar till varje pris. Allt ska de skyddas ifrån så de inte "mår dåligt".
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Geta »

Min syster och jag växte upp i samma miljö men vi är väldigt olika. Vi har olika intressen och tittar på olika TV-program och läser olika böcker. Jag håller med om att de anhöriga har stor makt inom psykiatrin. Ingen skugga får falla på dom. Min psykoterapeut på 1980-talet hade annan åsikt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Cosmos »

Vad tyckte hon?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36927
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Geta »

Min psykoterapeut på 1980-talet skyllde allt på min mamma att jag blivit schizofren. Hon ansåg inte att jag var hjärnskadad, då jag klarat skolan bra.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vetenskaplig forskning och evidens

Post by Leakim97 »

Cosmos wrote: 09 Mar 2024, 19:16 Har nu sett två program på SVT Play personlighet där Anders Hansen reder ut fem olika kategorier personlighet. Bla öppenhet, extrovert, neurotisisim, samvetsgrannhet.

Tillsammans med forskare menar han att en personlighet är till 50 procent ärftlighet och 50 procent slumpen, dvs miljöpåverkan hemifrån är inte betydelsefull. Vilket jag tycker är vansinne. Den miljö man föds in i är i många fall central för en människas utveckling. Jag hade en barndom som var patologisk och därför blev jag sjuk. Inga tveksamheter.

Det verkar som om man vill avsvära föräldrarna ansvar till varje pris. Allt ska de skyddas ifrån så de inte "mår dåligt".
Miljöpåverkan som man föds in i är central i en människas utveckling, håller med till 100%
Post Reply