Problemet med att vara fet!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13398
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Problemet med att vara fet!

Post by amandara »

Krokus wrote: 19 Sep 2021, 09:50 https://www.1177.se/behandling--hjalpme ... erationer/

Gastric sleeve är den operation som jag syftade på.
Många som gör gastric sleeve går upp i vikt igen efter ett tag. Har hört att de är dåliga i sjukvården att stötta dessa personer. Operationer sen får de klara sig själva. Och faller tillbaka till att äta socker och fett i för stor mängd. En livsstilsförändring behövs. Där har viktväktarna ett bra koncept.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 19 Sep 2021, 09:39 Klange det låter från det du sagt som du kommit fram till att du inte kan bli i bra form och att du vet att det är omöjligt. Jag blir inte riktigt klar över en sak. Du tycker vikten förstör ditt liv och samtidigt låter det som du är emot att prova de metoder som finns.
Tycker inte du läser mellan raderna så bra.. Enligt forskning är det inte möjligt att gå ner i vikt och att det i längden blir ohälsosamt. Jag förstår att du kämpar med motion och kost och att du lever på hoppet. Men nu vill jag inte prata ner dig utan låta dig sköta ditt liv själv.. Jag har skrivit mycket om hur jag tror det funkar med viktnedgång och dieter etc.. Att jag vet att dom inte funkar borde vara självklart vid det här taget.. Sen att jag pekar ut att kroppen fungerar sämre när den är fet och alla dess konsekvenser, det är bara hälsosamt eftersom jag får möjlighet att sörja och finna acceptans..

Du skriver som om du förstår och sen säger du bara att jag inte provat alla metoder.. Det finns oändligt med dieter och 5:2 etc men forskning är mer empiriskt och där har man upptäckt att människor som går upp i vikt får en slags "setpoint", det betyder att om du går ner i vikt så kommer kroppen sätta igång en massa system för få upp dig till din setpoint. Det finns verifierat i länken jag skickade till dig från karolinska institutet men du har inte tagit till dig det..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24080
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 19 Sep 2021, 10:10
Tycker inte du läser mellan raderna så bra.. Enligt forskning är det inte möjligt att gå ner i vikt och att det i längden blir ohälsosamt. Jag förstår att du kämpar med motion och kost och att du lever på hoppet. Men nu vill jag inte prata ner dig utan låta dig sköta ditt liv själv.. Jag har skrivit mycket om hur jag tror det funkar med viktnedgång och dieter etc.. Att jag vet att dom inte funkar borde vara självklart vid det här taget.. Sen att jag pekar ut att kroppen fungerar sämre när den är fet och alla dess konsekvenser, det är bara hälsosamt eftersom jag får möjlighet att sörja och finna acceptans..

Du skriver som om du förstår och sen säger du bara att jag inte provat alla metoder.. Det finns oändligt med dieter och 5:2 etc men forskning är mer empiriskt och där har man upptäckt att människor som går upp i vikt får en slags "setpoint", det betyder att om du går ner i vikt så kommer kroppen sätta igång en massa system för få upp dig till din setpoint. Det finns verifierat i länken jag skickade till dig från karolinska institutet men du har inte tagit till dig det..
Ok, men vad är tanken med denna tråd?
Last edited by Zoidar on 19 Sep 2021, 14:29, edited 4 times in total.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

Att skriva av sig.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24080
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 19 Sep 2021, 14:24 Att skriva av sig.
Om du tycker inte dieter funkar för dig och det är ju ok om du känner så. Men om andra tycker det funkar med dieter är det väl bra? Förstår inte. Det känns som du kommit fram till något och därför ska vi andra komma fram till samma sak. Vi kan ju ha andra erfarenheter.
Last edited by Zoidar on 19 Sep 2021, 14:30, edited 1 time in total.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 19 Sep 2021, 14:30
Klankedinken wrote: 19 Sep 2021, 14:24 Att skriva av sig.
Om du tycker inte dieter funkar för dig och det är ju ok om du känner så. Men om andra tycker det funkar med dieter är det väl bra? Förstår inte. Det känns som du kommit fram till något och därför ska vi andra komma fram till samma sak. Vi kan ju ha andra erfarenheter.
Men ni följer inte forskning
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24080
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 19 Sep 2021, 14:30 Men ni följer inte forskning
Kan bara svara för mig själv att jag inte följer så mycket forskning även om jag är intresserad. Forskning kan dock tydas på olika sätt och olika forskning kommer fram till olika resultat.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 19 Sep 2021, 14:37
Klankedinken wrote: 19 Sep 2021, 14:30 Men ni följer inte forskning
Kan bara svara för mig själv att jag inte följer så mycket forskning även om jag är intresserad. Forskning kan dock tydas på olika sätt och olika forskning kommer fram till olika resultat.
Egentligen vill jag bara prata av mig.. Jag har en tjej som tror att jag kommer gå ner i vikt om hon kallar mig fet. Klart ni ska gå ner i vikt om ni vill det! Kämpa på!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24080
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 19 Sep 2021, 14:39
Egentligen vill jag bara prata av mig.. Jag har en tjej som tror att jag kommer gå ner i vikt om hon kallar mig fet. Klart ni ska gå ner i vikt om ni vill det! Kämpa på!
Ah förstår! Trist hon säger sånt.

Tack! :)
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Problemet med att vara fet!

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 19 Sep 2021, 17:36
Klankedinken wrote: 19 Sep 2021, 14:39
Egentligen vill jag bara prata av mig.. Jag har en tjej som tror att jag kommer gå ner i vikt om hon kallar mig fet. Klart ni ska gå ner i vikt om ni vill det! Kämpa på!
Ah förstår! Trist hon säger sånt.

Tack! :)
Fast det är inte så hon säger.. Det är så jag tänker.. Jag har en "thought distortion".. Jag har löst den nu.. Det handlade om något från barndomen men min kontaktperson hjälpte mig!
Post Reply