BankID utan NFC

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Admin1

BankID utan NFC

Post by Admin1 »

Jag lyckades få BankID på en mobil utan NFC. Jag kontaktade banken och de lyckades fixa det. Så installera bankID-appen och gå till ditt bankkontor. Även internetbanker kan fixa det. Räkningar kan betalas på bankkontor men det är ganska dyrt numera.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13191
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: BankID utan NFC

Post by zoegas »

Tack. Jag har en gammal alcatel. En telefon med NFC kostar 995.
Admin1

Re: BankID utan NFC

Post by Admin1 »

På Tradera finns begagnade med NFC, därför NFC har funnits ganska länge. Viktigt att veta att NFC-antennen sitter i batteriet. Om man köper nytt batteri måste det ha NFC-antenn. Min reservmobil med NFC köpte jag på Tradera för 180 kr, men den hade android 5.1, så jag uppdaterade till LineageOS med android 11. Nu fungerar bankID, som kräver android 7 minst på den mobilen. Det var lite svårt att göra detta.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13191
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: BankID utan NFC

Post by zoegas »

Jag provar ringa dem imorgon. Annars är deras kontor inte så långt härifrån.

Jag har aldrig provat byta operativsystem på mobiler. Jag ska ha https://grapheneos.org det ska bli kul.
Admin1

Re: BankID utan NFC

Post by Admin1 »

Problemet vid byte är att hitta ett operativsystem, som är anpassad till modellen man har. Jag var tvungen att köpa en mobil, som passade till LineageOS. Sedan måste man installera GooglePlay mm.
Admin1

Re: BankID utan NFC

Post by Admin1 »

https://grapheneos.org/ verkar bara finnas för Pixel mobiler. Svårigheten att byta är att hitta ett som är anpassad till sin mobil. Synd att inte EU satsar på att ta fram Grapheneos till fler mobilmodeller. Livslängden för mobiler skulle förlängas.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13191
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: BankID utan NFC

Post by zoegas »

Jag ringde banken, det var struligt och jag kände mig som en IQ befriad farbror. Men nu har hag bankid!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24410
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: BankID utan NFC

Post by Zoidar »

zoegas wrote: 20 May 2024, 09:41 Jag ringde banken, det var struligt och jag kände mig som en IQ befriad farbror. Men nu har hag bankid!
Grattis, guldgubben!
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19140
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: BankID utan NFC

Post by Krokus »

Skönt att det löste sig till slut! ❤️
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply