Matvanor

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Om man skulle värma sig en gulaschsoppa imorgon, jag har två burkar hemma. Men jag vill ha mjukt bröd till soppan och det måste jag handla i så fall. Eller ska jag slå till på snabbmat från pizzerian imorgon?
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13424
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Matvanor

Post by zoegas »

Mat för hjärnan

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/63nn ... pa-riktigt
Just nu finns en ny, längre ”inköpslista” att lägga på minnet, med livsmedel som alla i studier visat sig vara kopplade till en stärkt kognitiv förmåga, det vill säga är positiva för minnesfunktionen.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Idag blev det en kyld rätt min syster handlade till mig igår. Det var spaghetti och köttfärssås till vilket jag tog två skivor mjukt bröd. Jag var i mataffären idag och det blev en fryskartong, då jag vissa dagar inte går ut. Bra att ha i frys o kylskåp. Tog två skivor bröd lite senare då jag vill ha något i magen vid intag av Metformin.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Grillad kycklingfilé med bearnaisesås eller helstekt fläskkotlett med bearnaisesås säljs imorgon. Vet inte vilken jag ska ta. Eller så köper jag båda och tar en av lådorna på torsdag.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Jag köpte båda rätterna. Gick väl hemifrån strax efter elva och maten fanns kvar. Då behöver jag inte handla imorgon.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Imorgon erbjuds rostbiff med pepparsås eller panerad fisk med kall sås. Tror jag tar rostbiffen. Idag åt jag förrgårdagens mat, kycklingfilé, ris och bea. Bean i förrgår var för rinnig.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Trots att jag inte var på plats i mataffären förrän efter klockan ett hade de kvar några lådor rostbiff. Fisken var slut. Åt med god aptit. Imorgon funderar jag på att gå till Systembolaget och då kan jag slinka in på Subway.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Jag vaknade inte förrän halv tre på eftermiddagen. Hade hunnit ned på stan, men min syster ringde, hon hade köpt en matlåda åt mig. Helt plötsligt behövde jag inte gå ut idag, det tackar jag för. Det var två skivor kött, potatis och en ljus sås.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Min syster köpte matlåda åt mig idag. Flankstek, det var något nytt för mig. Fick riva och slita i förpackningen för att få upp den. Klyftpotatis till.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Idag blev det bara en burk gulaschsoppa och två eller tre skivor bröd till det. Var inne på Subway, men det var kö och jag fegade ur. Kan gå dit imorgon.
Ostfylld kalkonschnitzel, potatismos och stekt paprika och grillad korv med potatismos står på menyn imorgon. Och på onsdag vankas det lasagne. Smarrigt!
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Jag köpte en matlåda av varje idag. Åt korv med mos idag o kalkonschnitzel imorgon. Men måste ut ändå för att hämta apodosen. Kanske köper jag en låda till imorgon, då är det lasagne och pannbiff med lök och gräddsås. Tror jag tar lasagnen i så fall, trots att det brukar vara en liten bit.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18329
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Kalkonschnitzeln var jättegod, potatismos till. Den påminde om kycklingburgaren som var mammas och min favorit. Jag kom aldrig iväg till mataffären idag, antar att jag får nöja mig med en fryskartong imorgon då det är röd dag o varm mat ej säljs. På fredag erbjuds det varm mat igen, panerad fisk med kall sås eller kryddjärpar med gräddsås. Tror den sistnämnda maten mättar mest, även fast jag gillar fisken.
Post Reply