Vad tänker du på just nu?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24858
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 26 May 2024, 17:55 Det låter som någon diagnos.
Det är föräldrarna som har curlingdiagnosen.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by amandara »

Geta wrote: 26 May 2024, 17:55 Det låter som någon diagnos.
Ja tror det är en diagnos typ Asperger. Barnet är curlat, för hen haft problem med grundskolan. Hen är smart när hen lägger manken till. Men drivet, uthålligheten finns inte. Hen spelar dataspel all vaken tid. Att hen säger att hen inte har TID att jobba - tolkar jag som ett tonårsuppror. Hade hen sagt jag orkar inte hade det gå att förstå. Hen har psykiatrisk ohälsa, den saken är klar sen länge. Men när hen är hos läkare - jag mår bra. Häromsisten hade hen en tid inbokad med FK, som hen missade. Hen tar noll ansvar. Hen är 19 år. Hen kunde bli uteliggare om hen inte hade sin förälder. Att säga ”jag har inte tid att jobba” är nog det typ retligaste hen kunde säga till sin förälder. Hen träffade mitt i prick. Föräldern är en mycket sannskyldig samhällsmedborgare och har alltid lagt själ och hjärta i att bidra till samhället och för att försvara landet Sverige och satt livet på spel många gånger för moder Svea. Det är ett veritabelt hån at barnet, 19 åringen, säger nej jag har inte tid att jobba. Så tolkar jag det, när jag tänker efter. Det provocerar även mig något enormt då jag är insatt i historian.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13426
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by zoegas »

Polishelikoptern har surrat här hela dagen.
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13426
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by zoegas »

Hen har rätt.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by amandara »

Jag, vi, har haft stora problem i livet. I och med att vi har tunga psykiatriska diagnoser som förstört för oss. Men jag har alltid sett till att ha en försörjning och tak över huvudet. Studier eller arbete. Man har som alltid skött sig. Med den tunga problematiken en har. Det här barnet som är 19 år och som bör vara utflugen ur föräldraboendet och klara sig själv - är obviously helt oförmögen att klara sig. Psykiatrisk diagnos - självklart, men gå för fan till läkaren! och säg det. Det finns aktivitetsersättning. Och försök att få folk ut i studier/arbete. Men det här barnet - nej jag har inte tid att jobba. Barnet har problem, stora problem. Att säga till den föräldern som lagt ner blod svett och tårar på att få fågelungen flygfärdig - nej jag har inte tid att jobba, jag ska spela dataspel, inte gå ut ur lägenheten och helt enkelt göra ingenting (mer än att spela dataspel). Att träffa mitt i prick. När föräldern slitit som en galärslav hela livet för att göra rätt för sig. Barnet fick in en fullträff i veka livet på föräldern.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by amandara »

Jag är orolig för det här barnet, och för föräldern. Utbrändhet hotar. Med utbrändhet följer en starkt minskad inkomst, och svårigheter att klara sig inklusive det satans barnet.
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5688
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Swesanne »

Nissegossen wrote: 15 Apr 2024, 19:18
zoegas wrote: 15 Apr 2024, 18:47 Gud hela mitt liv är sådär. Jag vill fly landet.
memphis har rätt stanna där du är, du kommer finna om du flyr landet att du aldrig kan fly från dig själv, Ta Gud i hågen och bed Jesus om hjälp, gör som han säger att du skall be, herrens bön

Vår Fader, du som är i himlen.
Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma.
Låt din vilja ske på jorden så som i himlen.
Ge oss idag det bröd vi behöver.
Och förlåt oss våra skulder
liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss.
Och utsätt oss inte för prövning
utan rädda oss från det onda.
Ditt är riket.
Din är makten och äran
i evighet.
Amen.

Gör så och när du ber, bed i ande och sanning och var beredd på svar ett svar kommer var så säker det har Jesus lovat oss, men kanske inte på det sätt du förväntar dig. Men ett svar får du, det vet jag.
Om du blir upptagen tänk på mig och dig själv
🙏
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38743
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

amandara wrote: 26 May 2024, 16:51 Jag känner en. Vars barn 19 år. Supercurlad. Hen har inte tid att jobba. För hen spelar datorspel. Hen ska försörja sig själv men har inte tid. Fatta?
Hen känner nog inga krav på sig att jobba och försörja sig själv. Om hen har en npf-diagnos kan hen få aktivitetsersättning. Då slipper föräldrarna försörja hen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Osmiummedlem
Posts: 13426
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by zoegas »

Det kan vara en coping mekanism. Att spela dator. Det är samma som droger. Vuxenlivet kanske skrämmer honom. Eller depression.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13600
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by amandara »

Det är nog som ni båda säger. Det är nog inte kul att vara 19 och att inte ha klarat gymnasiet utan gått om två gånger. Och att inte ha ett liv utanför datorn. Man känner sig nog inte så bra med tillvaron då. Jag vet inte hur självförtroendet ser ut för ett sådant barn, antagligen inte bäst i världen. Det är synd om barnet. Hen vet väl inte hur hen ska hantera livet. Hen har verkligen försökt. Hen är smart men energin, uthålligheten, koncentrationen finns där inte.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61179
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Nissegossen »

Självförnekelse
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38743
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad tänker du på just nu?

Post by Geta »

Hen kan bli hjälpt med LSS.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply