Bank-ID

Om att köpa dator, lösa datorproblem och tipsa om dataspel.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18339
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Bank-ID

Post by Fantasio »

Jag har dosan som ser ut som en miniräknare med ett kort instoppad på ovansidan. Har en sexsiffrig kod nedskriven på en lapp. Nyss skulle jag logga in på 1177 och klickade på "öppna bank-ID". Datorn hittar ingen bank-ID, det står att jag ingen har. Vad göra? Kontakta banken? Uppdatera något?
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1876
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Bank-ID

Post by Inwatto »

Fantasio wrote: 19 May 2024, 19:16 Jag har dosan som ser ut som en miniräknare med ett kort instoppad på ovansidan. Har en sexsiffrig kod nedskriven på en lapp. Nyss skulle jag logga in på 1177 och klickade på "öppna bank-ID". Datorn hittar ingen bank-ID, det står att jag ingen har. Vad göra? Kontakta banken? Uppdatera något?
Det låter som om du har en bankdosa med ett kort och en kod. Det kan du väl inte använda på 1177? Den funkar väl bara på banken?
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18339
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bank-ID

Post by Fantasio »

Jo, jag har varit inloggad förut, flera gånger. Jag skulle läsa min journal. Har ett svagt minne att det varnats för att en uppdatering, eller vad det var, krävdes.
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1876
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Bank-ID

Post by Inwatto »

Skulle tro att du behöver plocka fram din mobil och starta appen Mobilt Bank-ID på den.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18339
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bank-ID

Post by Fantasio »

Inwatto wrote: 19 May 2024, 19:25 Skulle tro att du behöver plocka fram din mobil och starta appen Mobilt Bank-ID på den.
Okej. Tack för ditt tips.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18339
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bank-ID

Post by Fantasio »

Jag får be min syster om hjälp i vanlig ordning. Att använda bank-ID genom telefonen är nog mer än jag klarar av.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18339
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bank-ID

Post by Fantasio »

Tydligen har mitt bank-ID blivit för gammalt. Ser inte vad det står på kortet, men enligt min syster är det det som är felet. Måste fråga hur hon gjorde för att logga in på 1177 med det mobila bank-ID:t. Jag är rent teknikfientlig.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24858
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bank-ID

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 26 May 2024, 22:57 Tydligen har mitt bank-ID blivit för gammalt. Ser inte vad det står på kortet, men enligt min syster är det det som är felet. Måste fråga hur hon gjorde för att logga in på 1177 med det mobila bank-ID:t. Jag är rent teknikfientlig.
Inte bra vara teknikfientlig i en värld där allt mer blir teknik.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18339
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bank-ID

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 26 May 2024, 23:01
Fantasio wrote: 26 May 2024, 22:57 Tydligen har mitt bank-ID blivit för gammalt. Ser inte vad det står på kortet, men enligt min syster är det det som är felet. Måste fråga hur hon gjorde för att logga in på 1177 med det mobila bank-ID:t. Jag är rent teknikfientlig.
Inte bra vara teknikfientlig i en värld där allt mer blir teknik.
Nej, det är så sant så. Härnäst vill jag lära mig att lägga upp bilder från telefonens kamera på hårddisken. Har trots alt haft en smart-phone i minst två år nu.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18339
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bank-ID

Post by Fantasio »

Jag har problem med telefonin. Min hemtelefon (har två stycken) är helt död. Min syster sa att Telia slutat med telefonitjänsten för fast telefoni. Själv har hon med familj IP-telefoni. Och en kompis kan inte ringa mig på mobilen, fast jag kan ringa honom. Ska lämna in mobilen imorgon.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18339
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bank-ID

Post by Fantasio »

Jag hade lyckats med konststycket att blockera kompisens nummer. Problemet löstes på nån minut i Tele2:s affär. Men fortfarande är mitt icke-fungerade bank-ID ej löst. Jag tror jag går till banken med min dosa med medföljande kort. Tyvärr kan min syster ej hjälpa mig då banken ej har öppet om helgerna och stänger innan hon hunnit komma hem. Ska jag ensam ta striden mot tekniken?
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18339
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bank-ID

Post by Fantasio »

Det står ett utgångsdatum på kortet till enheten. Det var i mars månad. Får ta mig till banken på måndag.
Post Reply