Mitt nätverk
Moderator: Moderator 1
Re: Mitt nätverk
Min vän jag fick år 2006 ringde mig nyss. Han hade sett på film. För inte så länge sedan hade jag svårt med sömnen och gick ibland och la mig fram på småtimmarna och han kunde då ringa mig mitt i natten.
Jag saknar min vän i Haga i de norra delarna av staden. Jag fixar inte att gå till honom längre, jag måste ta lokaltrafiken eller dyr taxi. En enkel resa går på drygt 200 kronor. Om bara spårvagnen kunde gå som vanligt igen. Han är den person jag umgås med i nuläget som jag har känt längst. Vi har festat mycket ihop förr om åren. Kul att titta på TV med honom och kanske en film om jag är kvar till fem då han börjar titta på film.
Kan du inte ta lokaltrafiken. Den är inte så dyr.
Spårvagnarna går inte som de ska, delvis ersatta med buss.
Nyss ringde jag till min vän och det blev inte mycket vettigt sagt. Han har ju inte hörapparaterna på sig annat än när han ska titta på film. Jag gav honom ett förslag på film att titta på, men tveksamt om han hörde vad jag sa. Jag kan till exempel fråga vad han ätit under dagen och han svarar på något helt annat. Det blir inga vettiga telefonsamtal.
Nyss ringde jag till min vän och det blev inte mycket vettigt sagt. Han har ju inte hörapparaterna på sig annat än när han ska titta på film. Jag gav honom ett förslag på film att titta på, men tveksamt om han hörde vad jag sa. Jag kan till exempel fråga vad han ätit under dagen och han svarar på något helt annat. Det blir inga vettiga telefonsamtal.
Jag skickade ett SMS till kompisen där jag skrev namnet på filmen jag tycker att han ska köpa. Vet inte om han fixar att läsa SMS eller ens är medveten om att han fått något. Det hade varit trevligt att fira midsommar med honom, men det är problem i lokaltrafiken. Bara de kunde bli färdiga med vad det nu är som påverkar spårvagnen så jag kan hälsa på honom.
Kompisen med hörselnedsättning säger ibland att vi ska gå på puben tillsammans. Han påpekar att vi inte gjort det sedan vår gemensammavän levde för tre år sedan. Jo, vi tog varsin öl efter kompisens begravning, annars är det stiltje på den fronten. Jag har erbjudit mig att komma hem till honom och ta med honom in till stan, men han vill inte. Han behöver en spark därbak.
Tre personer, varav två som jag känner väl, ska spela "äventyrsgolf" i en park. Jag är medbjuden, men tvekar pg a ryggen. De ska åka spårvagn dit och jag tar mig utan större besvär till hållplatsen närmast mig, sedan får vi gå en bit i en stor park, stadens största, för att komma till golfen. Jag har inte bestämt hur jag ska göra än.
Idag var jag en sväng hos min hörselskadade vän. Jag ringde honom ett flertal gånger utan framgång. Utanför hans dörr ringde jag på ringklockan utan respons. Till slut svarade han i telefonen, men han fattade först inte att jag stod utanför hans dörr. "Vi ses när du kommer" sa han flera gånger. Jag fick skrika in samma sak flera gånger i telefonen innan han slutligen hörde mig. Jag förstår inte att han knappt använder sina hörapparater.
Låter som en komplicerad relation.Fantasio wrote: ↑13 Jul 2024, 19:56 Idag var jag en sväng hos min hörselskadade vän. Jag ringde honom ett flertal gånger utan framgång. Utanför hans dörr ringde jag på ringklockan utan respons. Till slut svarade han i telefonen, men han fattade först inte att jag stod utanför hans dörr. "Vi ses när du kommer" sa han flera gånger. Jag fick skrika in samma sak flera gånger i telefonen innan han slutligen hörde mig. Jag förstår inte att han knappt använder sina hörapparater.
Jesus sade: "Han har sänt mig att utropa frihet för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren " - Lukas 4:18-19
Ja, verkligen. Han hör bara sämre och sämre. Det är så illa att det är svårt att kommunicera med honom. Men han var på bra humör i alla fall, när jag väl blev insläppt. Han bjöd på Singoallakex och jag på chokladbollar. Tog ett kex och tre av sex chokladbollar. Lämnade tre till honom. Jo, han bjöd på kaffe också. Han ville gå till Myrorna någon dag, men kunde inte säga när. Och snart nog är sommaren över, då går våra planer att sitta på en uteservering om intet.Zoidar wrote: ↑13 Jul 2024, 20:23Låter som en komplicerad relation.Fantasio wrote: ↑13 Jul 2024, 19:56 Idag var jag en sväng hos min hörselskadade vän. Jag ringde honom ett flertal gånger utan framgång. Utanför hans dörr ringde jag på ringklockan utan respons. Till slut svarade han i telefonen, men han fattade först inte att jag stod utanför hans dörr. "Vi ses när du kommer" sa han flera gånger. Jag fick skrika in samma sak flera gånger i telefonen innan han slutligen hörde mig. Jag förstår inte att han knappt använder sina hörapparater.
Det verkar inte bli någon utgång för mig och min kompis. Men jag ska bjussa en annan kompis på kinabuff'e
På söndag ska jag och en kompis gå på kinarestaurang för deras buffé. Lägger mest krut på det friterade. Var nog ett par år sedan jag var där sist, tiden går så fort. Ska bli intressant att se vad det kostar.