Mitt nätverk
Moderator: Moderator 1
Re: Mitt nätverk
Min kompis är ombytlig. han kanske ringer och ställer in restaurangbesöket. Han sover ju inte om nätterna och kan vara helt förstörd dagtid. Ensam tänker jag inte gå i alla fall.
Ni kanske kan gå på kvällen?
"Allt han har gjort är gott! Han får till och med de döva att höra och de stumma att tala." - Markusevangeliet 7:37
Vi gick när de öppnade. Samma person och hans tjej (?), också från mötesplatsen, var till ett glasställe med servering utomhus och tog varsin mjukglass. Jag var rädd för att tappa glassen på backen, så jag valde en mugg att äta den ur. Det var trevligt, men lite kallt. Jag kör fortfarande med kortärmat. Glasskiosken ligger bara några kvarter bort, så det blev ingen jobbig promenad.
På onsdag fyller min vän hela 72 år. Får jag tag i honom på telefonen, vilket är lättare sagt än gjort, så tar jag spårvagnen till honom. Jag vill inte mötas av en låst dörr och ringa på utan att han hör. Han bad mig att köpa en hela brännvin till honom och det hade jag tänkt att ge honom i present. Han är så lat av sig att han inte orkar ta sig till Systembolaget. Nåja, det ska bli trevligt att fira honom. Om två veckor är det min tur att fylla år, men att han skulle komma hem till mig är bara att glömma. Han kan varken åka lokaltrafik eller hitta hem till mig.
Kompisen och hans kvinnliga bekant bjöd med mig till Taco bar idag. Men jag tackade nej, var trött fast det var tidig kväll. Jag ångrar mig en smula nu, jag känner mig ensam.
Då har jag äntligen varit på Systembolaget och handlat kompisens födelsedagspresent. Det blev en hela Dworak, polskt brännvin. Det är mindre än två dygn tills jag är hos honom och firar. Detta ska bli roligt.
Jag tror jag tar taxi hem från födelsedagsbarnet. Funderar på att ta med mig de två starköl jag har kvar och vill inte vara det minsta berusad vid hemfärden med spårvagn. Nåja, jag tror det kommer att bli en toppendag hos min gamla vän. Har inte sett honom sedan i påskas.
Det var trevligt hos födelsedagsbarnet. Ett 70-plusbarn. Han bjöd på kex och ost. Där var ett paket med kanske fem olika sorters kex och två förpackningar bredbar ost. Jag tog bara av den ena, han hade bara tagit fram en kniv. Det blev ingen tårta, istället köpte jag chokladbollar, sex till antalet o jag åt upp hälften. Kompisen tog ingen, hoppas han åt upp dem senare under dagen. Inte åt han så mycket kex heller. Han blev glad över sin present (spritflaska) och tog sig en snaps innan han ställde in den i kylskåpet. Jag blev lite rastlös och åkte hem under eftermiddagen. Nu gäller det bara att få med honom på krogen nere på stan. Jag har erbjudit mig att hämta honom och ta spårvagnen ned på stan, men han är svår att få med. Jag frågade honom om hans lillebror hört av sig och grattat honom, men icke. Sorgligt att se honom så ensam.
Jag har en före detta arbetskamrat som går till mötesplatsen. Han är 71 år i år. Han sa att han hade hemmet fullt med soprumsfynd. Vidare lusläser han reklam och kan cykla långt för att hitta t ex ett paket mjöl två kronor billigare än i andra butiker. Han är sinnebilden av ett original. Men han är snäll, det finns inget ont i honom.