Får hjälp av mitt syskon

Postningar från anhöriga och vänner samt postningar om anhöriga och vänner.

Moderator: Moderator 1

Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️

Re: Får hjälp av mitt syskon

Post by Fantasio »

Min syster kommer förbi imorgon med ett par byxor hon köpt mig. 34 i längd, oklart storlek i midjan. Vad snäll hon är.
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by Fantasio »

Byxorna var bra i midjan. Men fick vika upp byxbenen. Vidare har min syster köpt mig två matlådor idag.
1Dave
Skandiummedlem

Post by 1Dave »

Fått mycket hjälp av min bror genom åren med monteringen av modellplan. Jag har tummen mitt i näven.
/Dave
mrsearlgray
Osmiummedlem

Post by mrsearlgray »

Min yngsta syster har fått på sig att hjälpa mig att handla på helgerna nu. Hon verkar tycka det är kul att hänga lite samtidigt.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Toppen! :D
Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.

Karin Boye
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by Fantasio »

Min syster var hemma hos mig idag och hämtade räkningar. Hon är väldigt omtänksam. Hon var på mig om att jag måste äta, men det gör jag ju, även fast det inte blev så mycket ätit idag. Jag har lovat henne att bjuda på buffé, vi får se när det blir av.
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by Fantasio »

Jag fick en kartong med "Belvita original", forest fruits. Som kex man äter. De var goda.
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️

Post by Fantasio »

Min syster brukar komma till mig en gång i veckan och kolla igenom min post. Det händer att hon har med sig mat till mig och skulle vilja ha det varje vecka. Men vem är jag att klaga? Hade det inte varit för henne hade jag behövt god man, vilket kostar.
Richard
Administratör

Post by Richard »

Det var tänkt att min syster skulle bli god man åt mig den dagen pappa går bort. Men nu har jag visat att jag klarar sköta min ekonomi själv, ordentligt, så det ska väl inte behövas...?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Richard,

Du verkar ha mognat sent.
Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.

Karin Boye
Richard
Administratör

Post by Richard »

Geta wrote: 04 Oct 2024, 21:42 Richard,

Du verkar ha mognat sent.
Ja, jag har ju inte blivit vuxen än, köper slangbellor, tycker det är kul med kemikalier o sånt... :lol: Men det var p.g.a. svår depression jag sabbade ekonomin tidigare. Insisterade på att ha kvar min bil som kostade jättemycket (den var typ den enda glädjen jag hade då, älskade att köra runt på nätterna, det var rogivande), så tog jag lån på 20 000 kr för att reparera den, en kredit på 20 000 kr som jag använde för bensin, o ytterligare en kredit på 20 000 kr för jag ville typ köpa grundämnen o andra kul grejer. En sån bil kan man inte ha om man bara har sjukersättning, eller aktivitetsersättning, som jag hade då. Knappt man kan ha nån bil alls.

Sen till sist, så vet jag att jag tänkte mig noga för, men gjorde det ändå, tog jag ett SMS-lån, o sen var den karusellen igång. Ta nya lån för att betala det andra, plus jättemycket ränta. Till sist var man spärrad hos alla SMS-långivare. Då brydde jag mig inte längre, lät kuverten ligga i hallen med räkningarna. Hyran o elen betalade jag väl. Men t.ex. stängde dom av min telefon. Massvis gick till Kronofogden, men jag brydde mig fortfarande inte.

Den totala skulden var ca 80 000 kr till slut. Tänkte ta mitt liv istället, tror jag var inlagd en period i samband med det. Men pappa räddade mig, men på villkor att jag skulle ha en god man på ett bra tag. Annars hade det väl blivit skuldsanering o existensminimum?

Nu klarar jag mig, att sköta ekonomin själv. Jag handlar t.ex. inte mer på kredit än vad jag har liggande. Aktar mig för allt vad lån innebär, samt planerar inför varje månad. Det funkar, jag har inte behövt tigga av min pappa nått mer, även om han varit snäll o betalt katt-försäkringen av ren snällhet, men jag skulle kunnat gjort det själv annars. Jag får även ha hand om mina investeringar själv, o har knappt rört dom, jag frågade om det var ok att jag köpte en lite dyrare grej en gång, men pappa sa bara att jag bestämmer själv. Det är det enda jag köpt. Han har sagt att han inte hjälper mig en gång till i.a.f.

Nu var jag t.ex. nyligen på banken o sa att jag vill lägga om lite i mina fonder, men jag tar sällan ut nått därifrån. I så fall tänker jag noga igenom det, o absolut inte för att köpa Kina-krimskrams. Köper heller inget på kredit, utan att ha täckning för det längre, då får det vänta istället. Jag har blivit ekonomisk. Visst, jag har skrivit här att jag köpt t.ex. ädelstenar på kredit, men det är bara kredit från bankkontot. Hade jag inte haft pengarna hade jag inte köpt det. Så långt kan jag tänka idag.

Jag har klarat mig i 3-4 år själv nu o det är stabilt, som Dr Alban säger.

EDIT: Jag vet att jag kanske var bortskämd i.o.m. att pappa hjälpte mig, o inte alla hade fått den chansen. Men jag lärde mig åtminstone mig något av det. Hade god man i runt 12 år, o det är naturligtvis inget kul det heller. Att få 700 kr i veckan till mat och cigaretter, o behöva fråga om extra varje gång man vill unna sig nått...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply