TV-spel
Moderator: Moderator 1
Re: TV-spel
Idag har jag spelat fler timmar, oklart hur många. Detektivspelet Emio, the smiling man var ett meditativt spel. Det gäller att trycka på alla ställen man kan trycka. Ibland sitter man till synes hopplöst fast, men så vips lossnar det. Toppenbetyg, men vet inte om det är ett spel jag vill köra om.
Som jag sitter fast i senaste Zelda. Jag ska tända två eldar plus två till som är bakom galler. Spelet sa åt mig att skapa ett eko från en distans. Man kan skapa ekon av besegrade fiender, det är genom de man slåss eller tar sig vidare. Som att framkalla ett eko av en spindel som hänger i en tråd och klättra upp för den. För övrigt kan man skapa ekon av vaser och sängar. Får man ont om liv lägger man sig en stund på sängen och fyller upp sina hjärtan. Men hur skapa ekon "från distans"? Tycker mig ha försökt med allt, men icke. Då hade det inte varit ett problem för mig. Ska jag verkligen behöva fuska?
"Spelet sa åt mig att skapa ett eko från en distans. Man kan skapa ekon av besegrade fiender..."
Jag gick in på sidan i spelet där handkontrollens knappar står, vad man aktiverar dem med vilken knapp. Där fanns vidare en liten ruta där det bland annat stod "echoe", men till min glädje även "distant echoe". Man skulle bara hålla ned Y-knappen en stund. Så lätt nu när man luskat ut hur man skulle göra. Nu väntar jag bara på nästa plats att fastna på.
Jag gick in på sidan i spelet där handkontrollens knappar står, vad man aktiverar dem med vilken knapp. Där fanns vidare en liten ruta där det bland annat stod "echoe", men till min glädje även "distant echoe". Man skulle bara hålla ned Y-knappen en stund. Så lätt nu när man luskat ut hur man skulle göra. Nu väntar jag bara på nästa plats att fastna på.
Och så har jag fastnat igen. Tillfälligt? Jag möter en svår boss. Det verkar som man ska akta sig för hans attacker och bara attackera själv lite då och då. Blir en rätt utdragen fajt.
Minns mitt Zelda-spel, varje boss hade en unik svaghet, oftast behövde man använda det verktyg man tidigare hittat i fortet där bossen höll till, för att ö.h.t. kunna skada honom. Men man fick själv prova sig fram exakt hur man skulle göra, o hur man skulle använda verktyget.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Jag antar att det var första Zelda du spelade, Richard. Det Zelda jag håller på med har samma vy som i första Zelda-spelet, snett oavanifrån. Det är bitvis riktigt kvistigt. Är glad att jag kommit så långt jag har utan att fuska. Nu ska jag ta mig till revor (rifts) på tre ställen och lösa pussel där och laga revorna.
Egentligen var det det andra, till SNES, men väldigt likt det första till NES. Kan dock tänka mig att det ser bra mycket bättre ut, med detaljer o liknande, än typ bara några färgkluttar på skärmen...Fantasio wrote: ↑05 Oct 2024, 18:21 Jag antar att det var första Zelda du spelade, Richard. Det Zelda jag håller på med har samma vy som i första Zelda-spelet, snett oavanifrån. Det är bitvis riktigt kvistigt. Är glad att jag kommit så långt jag har utan att fuska. Nu ska jag ta mig till revor (rifts) på tre ställen och lösa pussel där och laga revorna.
"Ah, Ocarina of time"! Det minns jag en del av. Efter det kom "Majora's Mask".
Nä, detta var det; The Legend of Zelda: A Link to the Past
Ja just det. Det kommer jag ihåg. Man växlar mellan den mörka världen och den vanliga. Kul spel.
Just det, mörka världen var otäck o kall, jag blev så ledsen när den lilla pojken förvandlades till en stubbe när han av misstag hamnat i den mörka världen...
Men nåja, han återställdes när man klarat spelet.
Men nåja, han återställdes när man klarat spelet.
Jag klarade också spelet, men det fanns ett rum i en "dungeon" jag aldrig kom in i. "Ocarina of time" var ju till Nintendo 64. Minnet sviker mig.