Nyckeln till ditt välmående

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Nobel
Tuliummedlem

Nyckeln till ditt välmående

Post by Nobel »

Vilka faktorer har varit nycklar till ditt välmående?

Tänker spontant att två viktiga nycklar för mig har varit:
1. Ekonomisk trygghet
2. Social trygghet

Ekonomisk trygghet har tillåtit mig att få fokusera på att få ordning på mitt liv. I en optimal värld önskar jag att brytpunkten för aktivitetsersättning var senare än 30, och att hänsyn togs till när insjuknandet skedde. Schizofreni slår ofta till senare i livet vilket borde tas hänsyn till så att en redan utsatt grupp inte blir mer utsatt, utan får fokusera på just återhämtning. Kanske är jag gnällig? Men det känns som att jag precis började komma på fötter när aktivitetsersättningen bröts, och sjukvården vägrade fortsätta med att ge ekonomisk trygghet. Övergång från aktivitetsersättning till inte aktivitetsersättning borde vara mjukare. Jag har i perioder varit tvungen att prioritera bort mediciner pga av ekonomisk otrygghet.

Social trygghet har tillåtit mig att lära mig att inte alla människor nödvändigtvis är ute efter att skada mig. Det har varit en nyckel som möjliggjort att jag idag vågar bjuda hem kompisar ibland och har ett arbete. Jag har på Fontänhuset fått lov att vara mig själv och inte behövt prestera något för att känna mig värdefull som människa. Jag har lärt mig att jag är mycket mer än mina prestationer.
'cause the freak inside controls my mind
1Dave
Rheniummedlem

Re: Nyckeln till ditt välmående

Post by 1Dave »

Att jag träffade min hustru och sedan bytte arbete har nog betytt mest.
Samt stöd från familj och även byte till bättre passande läkemedel för mig.
/Dave

"dont give in to hate, that leads to the dark side" - Obi Wan Kenobi, Jedi Master
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Ekonomin är något jag tänker på mycket och tror skulle förbättra mitt mående väldigt mycket om jag inte behövde oroa mig över den hela tiden.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Det var nog när jag blev sjukpensionär på heltid i 40-årsåldern och slapp jobba och bli diskriminerad på en arbetsplats. Tack vare att jag jobbade inom sjukvården i flera år, så har jag en hygglig pension nu.
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

3. Fungerande läkemedel
4. Meningsfullhet

Juste, fungerande mediciner! Grunden i välmåendet vid psykos. Tar bort det mesta av positiva symtomen. Men är inte tillräckligt för att laga den trasiga paranoida själen. Hjärnan är en apparat som försöker få omvärlden att vara rimlig till varje pris. Även om tolkningarna är objektivt felaktiga. 3 går bra ihop med 2.

Meningsfullhet och känsla av sammanhang (kasam) är också viktigt. Meningsfullhet är nog klurigt eftersom att det är högst subjektivt.

Bollar idéer till ett föredrag :lol: Försöker hitta en passande struktur och uppskattar er input.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Sedan fick jag gå i psykodynamisk terapi hos en läkare i 8 år på 1980-talet. Oerhört viktigt att ha någon att bolla tankar med.
mrsearlgray
Iridiummedlem

Post by mrsearlgray »

Jag gick i KBT ett tag, det var givande. Hade önskat mer samtalsterapi dock.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Nobel
Tuliummedlem

Post by Nobel »

Jag fick träffa en psykolog 1 gång i veckan i ett år. När jag flyttade och det blev ett långt avbrott i terapin insåg jag att jag inte behövde mer.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Om man är biologiskt inriktad är man mot all psykoterapi.
wasp
Guldmedlem

Post by wasp »

Geta wrote: 28 Jan 2025, 19:58 Om man är biologiskt inriktad är man mot all psykoterapi.
Inte jag! Läkare, sjuksköterskor och psykologer/kuratorer är ju ett vårdteam.
Post Reply