Jobbar ni eller går ni hemma?

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 699
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Santina »

Jag undrar vilka som jobbar här och vilka som går hemma. Vad jobbar ni med? Är ni sjukskrivna eller arbetslösa?

Själv är jag arbetslös sedan juni. Jag jobbade på en förskola mellan mars och juni, men fick inte förlängt. Innan det var jag arbetslös i ett år. Jag har svårt att hålla ett jobb. Jag har väldigt stort sömnbehov och har ibland svårt med det sociala. Håller mig för mig själv mycket och är inte så pratsam. Jag söker jobb nu, men det är svårt. Vet inte vad jag ska skriva i ansökningarna..
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18776
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Krokus »

Jag har 100% sjukersättning sedan några år tillbaka. Sedan i våras har jag börjat arbetsträna, vilket jag gör en dag i veckan. Planen är att utöka till två dagar i veckan så småningom.

Förresten blir jag lite avigt ställd av uttrycket "gå hemma", som om jag är sjukskriven av ren lathet. Så är det inte.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 699
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Santina »

Krokus wrote: 23 Nov 2021, 11:59 Jag har 100% sjukersättning sedan några år tillbaka. Sedan i våras har jag börjat arbetsträna, vilket jag gör en dag i veckan. Planen är att utöka till två dagar i veckan så småningom.

Förresten blir jag lite avigt ställd av uttrycket "gå hemma", som om jag är sjukskriven av ren lathet. Så är det inte.
Det var inte menat så, visste inte hur jag skulle skriva annars. "Är ni hemma?" kanske. Tycker själv det är rätt jobbigt att "gå hemma", har inget med lathet att göra.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18776
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Krokus »

Ok, då förstår jag! Får du någon hjälp med att söka jobb?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 699
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Santina »

Krokus wrote: 23 Nov 2021, 12:12 Ok, då förstår jag! Får du någon hjälp med att söka jobb?
Jag har haft en jobbcoach via arbetsförmedlingen men tyckte inte att det hjälpte nåt. Problemet är nog inte att jag inte vet hur en ansökan ska se ut, utan mer att det känns som att jag ljuger så då låter jag bli. Blir några meningar bara. Vill inte sälja in mig själv om jag inte tror på det. Det kan säkert bli bra om jag får komma in nånstans och jobba i några månader. Om jag klarar sömnbristen. Det blir en och en halv timme enkel resväg om jag jobbar i Uppsala och samma om jag får jobb i Gävle.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18776
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Krokus »

Har Arbetsförmedlingen föreslagit några åtgärder för dig? Förut verkade det vara "modernt" med praktikplats som senare skulle leda till lönebidragsanställning, men jag vet inte hur det är nu.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 699
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Santina »

Krokus wrote: 23 Nov 2021, 12:22 Har Arbetsförmedlingen föreslagit några åtgärder för dig? Förut verkade det vara "modernt" med praktikplats som senare skulle leda till lönebidragsanställning, men jag vet inte hur det är nu.
Det är väl det som kallas fas 3 tror jag. Jag har inte kommit dit än, men kanske kommer dit så småningom.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18776
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Krokus »

Har du någon utbildning?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37357
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Geta »

Jag är ålderspensionär.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23608
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Zoidar »

Sjukersättning 50% jobbar 50% som kontaktperson och ledsagare.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 699
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Santina »

Krokus wrote: 23 Nov 2021, 12:39 Har du någon utbildning?
Nja har läst hälsopadagogik på högskolan, men missade examensarbetet. Det är inget jag känner att jag kan jobba med. Har sökt en barnskötarutbildning nu men inte fått svar än. Hoppas kunna validera en del kurser.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 699
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Jobbar ni eller går ni hemma?

Post by Santina »

Geta wrote: 23 Nov 2021, 12:45 Jag är ålderspensionär.
Skönt, hoppas du har bra pension.
Post Reply