Södermanland
Moderator: Moderator 1
Södermanland
Som barn åkte vi varannan helg till en mindre ort i Sörmland. Vägen gick via Katrineholm, en stad jag känner mycket väl. De vi hälsade på, min släkt, ägde en gård där och det var alltid roligt att besöka den och hjälpa till i ladugården. När de blev för gamla att bedriva jordbruk tog min morbror över gården och ladugården gapade tom. Sedan antar jag att det blev för kostsamt att bo kvar där, för han sålde hela rasket till ett par från Stockholm. Pengarna han fick för den behöll han för sig själv, min mamma fick inte en krona. Tiden i sörmlands skogar och öppna fält bär jag alltid med mig, det var ett Sverige som visade sitt sanna jag.
Re: Södermanland
Östergötland är väl också vackert vid Vadstena och utsikten över Vättern.
Min morfar dog på Mälarsjukhuset i förmodad njursvikt. Jag var där och höll honom i handen när han låg för döden. Alltså inte bara ljusa minnen därifrån.
Vad fint att du gjorde det, Fantasio.
Tack ska ni ha. På somrarna åkte vi till Hälleforsnäs och badade i en sjö där. Minns att min pappa åtgärdade rost på sin bil hos mormor och morfar. Och radion var på när det var "Sommar", det lyssnade jag på med ett halvt öra.
Vi fiskade kräftor i Orrhammaren, en sjö i närheten av mormors och morfars gård. Det gick även att bada där. En gång stod jag fullt påklädd och gungade med benen fram och tillbaka så att bryggan rörde sig. Vips så trillade jag i spa't med jeans och allt på mig. Ridå!
Vi barn var med ute på fälten hos mormor och morfar. Vi hässjade hö med hjälp av grepar och arbetade oss svettiga i Moder Jords storslagna natur. Men det roligaste var att ligga ovanpå höet på vagn dragen av morfar i sin traktor. De var inte beroende av att köpa så mycket mat, kött fick de från grisarna och potatisen odlades på åkermark. Men något jag fasade för var att gå in i deras jordkällare, den var full med spindlar, ena stora rackare.
Mina tankar går ofta till farföräldrarna och deras hem. De bodde på landet, inte egen gård men i närheten av en.
/Dave
Jag är uppvuxen på rena landet. Vi fiskade kräftor i augusti.
"Malma-Marken är en marknad på Malma hed som arrangeras av Malmköpings IF sista veckoslutet i juli sedan 1976 och brukar locka cirka 60-80 000 besökare."
Den marknaden brukade vi alltid gå på. Jag köpte där billiga Lucky Luke-album, men de var defekta med bildrutor utsmetade och resten suddigt. Lurendrejeri! Men kul att en så pass liten ort kan husera en välbesökt marknad. Vi badade i en sjö där med stor strand. Den var välbefolkad.
Den marknaden brukade vi alltid gå på. Jag köpte där billiga Lucky Luke-album, men de var defekta med bildrutor utsmetade och resten suddigt. Lurendrejeri! Men kul att en så pass liten ort kan husera en välbesökt marknad. Vi badade i en sjö där med stor strand. Den var välbefolkad.
Nu blev jag sugen på marknadschoklad.