Över 50 nyregistrerade SPAM botar
Moderator: Moderator 1
- Schizofreni
- Vanadinmedlem
Över 50 nyregistrerade SPAM botar
De senaste timmarna har forumet fått över 50 nya medlemmar, det stora flertalet verkar vara SPAM Botar.
Det skulle nog spara en hel del arbete om samtliga bannades med en gång.
Detta är typen av SPAM svärm och kräver nog att man ser över hur man registrerar sig. Som tidigare påpekat är captcha inget problem för en bot.
Edit:
Stäng ned nyregistreringen och gå till personligt aktiverande i stället. Nu registrerar sig en bot efter varannan minut.
Det skulle nog spara en hel del arbete om samtliga bannades med en gång.
Detta är typen av SPAM svärm och kräver nog att man ser över hur man registrerar sig. Som tidigare påpekat är captcha inget problem för en bot.
Edit:
Stäng ned nyregistreringen och gå till personligt aktiverande i stället. Nu registrerar sig en bot efter varannan minut.
Re: Över 50 nyregistrerade SPAM botar
Kan man ha en meddelanderuta vid registrering där man förklarar varför man vill vara med. Det är väl svårare för dessa spammare att knäcka. Och manuell hantering av ansökningar.
- Schizofreni
- Vanadinmedlem
Ja absolut det låter som ett bra förslag.
Jo, något liknande kan ju fungera.
"Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter." - Romarbrevet 12:15
Usch...
Ja, har nu raderat alla spam-konton, jag hoppas att ingen riktig medlem råkade komma med. Samt har jag satt att jag måste godkänna ett konto när det registreras, innan man kan börja posta. Innan har man inte ens behövt verifiera sig via e-mail, då det var strul med det. Men det är nog enda sättet att slippa sådana här spam-attacker.
Ja, har nu raderat alla spam-konton, jag hoppas att ingen riktig medlem råkade komma med. Samt har jag satt att jag måste godkänna ett konto när det registreras, innan man kan börja posta. Innan har man inte ens behövt verifiera sig via e-mail, då det var strul med det. Men det är nog enda sättet att slippa sådana här spam-attacker.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Bra jobbat Richard!
"Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter." - Romarbrevet 12:15
- Schizofreni
- Vanadinmedlem
Mycket bra!Richard wrote: ↑10 Jun 2021, 11:12 Usch...
Jag skulle vilja att du tittar på medlem epeiehav en gång till! En typisk bot i mina ögon.
Kom alla dessa från olika IP eller från samma?
Jag glömde kolla IP innan jag raderade alla, men det är nog inte lönt med IP-ban. De tar sig lätt runt det.Schizofreni wrote: ↑10 Jun 2021, 11:15Mycket bra!Richard wrote: ↑10 Jun 2021, 11:12 Usch...
Jag skulle vilja att du tittar på medlem epeiehav en gång till! En typisk bot i mina ögon.
Kom alla dessa från olika IP eller från samma?
Raderade "epeiehav", då jag tror det är en spam-bot.
Det var en bra idé!
Ska se om det går att genomföra!
Det fortsätter att registreras konton, men jag tar bort alla med nonsensnamn. Bara de senaste minuterna...
Men de kan som sagt inte posta förrän jag godkänt dom manuellt. Hoppas inte detta kommer att drabba någon seriös nyregistrerad användare.
Men de kan som sagt inte posta förrän jag godkänt dom manuellt. Hoppas inte detta kommer att drabba någon seriös nyregistrerad användare.
- Schizofreni
- Vanadinmedlem
Vare sig "epeiehav" eller "kiravoinc" är raderade! Möjligen oskadliggjorda på annat sätt.
Nu bör de vara raderade. Innan var de bara bannade. Banna användare kan jag eller Moderator 1 göra direkt på forumet. Radera användare måste man däremot göra i admin-panelen. Spam-konton tycker jag ska raderas helt, så att t.ex "Antal medlemmar" blir korrekt.Schizofreni wrote: ↑10 Jun 2021, 11:53 Vare sig "epeiehav" eller "kiravoinc" är raderade! Möjligen oskadliggjorda på annat sätt.