Går det bli miljonär på sjukersättning?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by Zoidar »

SpaceCorp wrote: 19 Jun 2021, 21:27 Jag tror man kan ha några hundra tusen på banken faktiskt utan att det påverkar hela
bostadstillägget. Har testat deras kalkylator försäkringskassan har.
Jo verkar stämma. Jag provade slå in 300000kr i tillgångar. Då fick jag 1300kr mindre i bostadstillägg. Även när jag skrev in 500000kr i tillgångar fick jag bostsdstillägg, dock en tredjedel av vad jag har nu.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1615
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by SpaceCorp »

Det är bara börja spara då. :)
Jag kommer spara lite pengar men inte just nu,
har inte så mycket användning av alltför mycket pengar. Har redan köpt en ny dator så det har jag sparat till. En sommarstuga vill jag inte ha för dom är så dyr att äga. Ska eventuellt hyra en stuga någon gång.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by Zoidar »

Sparar jag blir det nog i guld, fast då får man väl ha bankfack? Kan väl inte ha guld hemma i stövlarna?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1615
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by SpaceCorp »

Jag skulle kunna tänka mig köpa en antikvitet med en bra historia bakom sig. För då kan jag berätta om den om någon kommer och hälsar på.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by Zoidar »

Jo det är lite häftigt.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8762
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by wasp »

Vid låg sjukersättning går det inte att spara något när FK minskat bostadstillägget. Allt går åt då, det är min uppfattning.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by Zoidar »

wasp wrote: 20 Jun 2021, 03:37 Vid låg sjukersättning går det inte att spara något när FK minskat bostadstillägget. Allt går åt då, det är min uppfattning.
Jo, det håller jag med om. Du får spara i krugerrand Wasp och ha bankfack precis som på film. :D

Image
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61083
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by Nissegossen »

Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by memphis »

På sätt och vis lever man som en miljonär fast utan alla pengarna. Om man ska se det positivt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6892
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by Hercules723 »

Sant memphis! Ett inlägg på Flashback berättade en person att han planerade att gå i pension om några år och leva på 10K per månad. Det kallas för "FIRE"- Financial Independence Retire Early

:)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by Zoidar »

Min farsa gick i pension vid 61 års ålder. Morsan vid 63. De tycks reda ut det ekonomiskt. Farsan jobbade inom vaktmästeri och morsan sjuksköterska.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Går det bli miljonär på sjukersättning?

Post by Zoidar »

Hur tidigt kan man gå i pension?

Edit: Googlade fram: vid 62 års ålder.

Edit2: Verkar som vissa kan gå redan vid 55år, men verkar ha att göra med var man arbetar. Det verkar gälla tjänstepension och privat sparande.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Post Reply