Ny månad

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18145
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ny månad

Post by Fantasio »

Nu går vi så saakrtwkiga mot vintern. Bara tråkiga november passerar . Det är sen månad jag tycker minst om
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60689
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Ny månad

Post by Nissegossen »

Har svårt för november den 12 november 2004 blev jag medlem på viska.se och jag håller fortfarande på och skriver, nu på viska.nu 4.0 det är mörkt tidigt ingen snö härnere, bara regn, som min far sade, det blir inte vinter förrän det blir kärrafylle, alltså när markerna är dränkta i vatten, men 1 dec kommer advent och förväntningar på julen, skall i morgon antingen köpa eller beställa svagdricka på supermarket ICA i Olskroken och köpa alla ingredienser för att sätta dunderglögg i jäskärlet som jag kramat ur sista glaset på idag. När julen kommer, det brukar vara på julafton det singlar ned de första snöflingorna vilket lyser upp markerna med sitt vita ljus, sedan är det nyår och julen är slut.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38344
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ny månad

Post by memphis »

Ja november är värst. December är inte heller roligt men lyfts ändå upp av jul och advent. December brukar vara den isigaste månaden. Jag hatar verkligen ishalka.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60689
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Ny månad

Post by Nissegossen »

Före detta midvinterbloten har blivit kristen med en fest på vår fräsares förmodade födelsedag, genialt av dåtidens kristna munkar, som begrep att i mörkret vid tiden för midvinterblotet behöver människorna färsk mat och fest.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18145
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ny månad

Post by Fantasio »

Ja, fy för halka. Så här års kan man halka på blöta löv, så det gäller att passa sig.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38344
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ny månad

Post by memphis »

Precis Nisse. Tveksamt om Jesus verkligen föddes vid jul. Jul har funnits längre än kristendomen i Sverige.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24597
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ny månad

Post by Zoidar »

memphis wrote: 03 Nov 2023, 19:18 Precis Nisse. Tveksamt om Jesus verkligen föddes vid jul. Jul har funnits längre än kristendomen i Sverige.
Man vet inte exakt dag för Jesu födelse.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8633
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Ny månad

Post by wasp »

Japp! Tråkiga, mörka november.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24597
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ny månad

Post by Zoidar »

wasp wrote: 04 Nov 2023, 04:37 Japp! Tråkiga, mörka november.
Farsan brukar säga att november är årets tråkigaste månad.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38344
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ny månad

Post by Geta »

Jag tycker att november är mysig med mörkret utanför fönstren.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24597
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ny månad

Post by Zoidar »

Geta wrote: 04 Nov 2023, 12:47 Jag tycker att november är mysig med mörkret utanför fönstren.
Jag inte heller märkt att november är tråkigare än andra månader. :think:
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13512
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ny månad

Post by amandara »

Jag tycker att alla månader är ok - på olika sätt.
Post Reply