Löning ...

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25647
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Löning ...

Post by Leakim97 »

Zoidar wrote: 11 Dec 2023, 09:33 Blir en riktig lönesmocka nästa vecka. 19e sjukersättning och 22e kommer jobblönen. Brukar få lön annars 27e.

Image
Får du hel sjukersättning? Man får jobba ändå trots sjukersättning men bara 20 timmar / vecka typ?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19219
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Löning ...

Post by Krokus »

Max 5h jobb per vecka med 100% sjukersättning, tror jag att regeln är.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 299
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: Löning ...

Post by Kippis »

Krokus wrote: 11 Dec 2023, 16:31 Max 5h jobb per vecka med 100% sjukersättning, tror jag att regeln är.
Det gäller väl för dom som fick sjukersättning efter år2008 enligt dom nya reglerna då?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38344
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Löning ...

Post by Geta »

En person med schizofreni och med höga räntekostnader för bostadsrättslånet har mailat in till programmet ekonomiakuten.

https://sverigesradio.se/avsnitt/knepen ... nomiakuten
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24598
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Löning ...

Post by Zoidar »

Leakim97 wrote: 11 Dec 2023, 16:24
Får du hel sjukersättning? Man får jobba ändå trots sjukersättning men bara 20 timmar / vecka typ?
Jag har halv sjukersättning och får jobba 20h i veckan. Jobbar ca 13h i månaden i dagsläget. Har marginal att utöka om jag så orkar.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25647
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Löning ...

Post by Leakim97 »

Ok 👍
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19219
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Löning ...

Post by Krokus »

Kippis wrote: 11 Dec 2023, 17:09
Krokus wrote: 11 Dec 2023, 16:31 Max 5h jobb per vecka med 100% sjukersättning, tror jag att regeln är.
Det gäller väl för dom som fick sjukersättning efter år2008 enligt dom nya reglerna då?
Ja, precis.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24598
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Löning ...

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 11 Dec 2023, 20:51
Ja, precis.
Och vad gäller för övriga?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19219
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Löning ...

Post by Krokus »

Vet inte, betydligt bökigare.
Du kan arbeta eller studera med sjukersättning
Om du fick beslut om sjukersättning innan 1 juli 2008

Du kan – om du orkar och vill – arbeta, studera eller arbeta ideellt och fortfarande ha kvar rätten till sjukersättning. Det gäller dig som fick ett beslut om sjukersättning som inte är tidsbegränsat före den 1 juli 2008 och inte fått ett beslut om högre grad av sjukersättning sedan dess.

Om du tänker börja arbeta och får en inkomst, eller arbeta mer än du redan gör, måste du ansöka om att få arbeta med sjukersättning. Det kallas att arbeta med steglös avräkning.

Om du vill studera eller arbeta ideellt behövs det ingen ansökan. Ideellt arbete kan till exempel vara om du har ett uppdrag i en förening eller om du hjälper en vän eller anhörig.

Hur gör jag om jag vill arbeta när jag har sjukersättning?
Innan du börjar arbeta måste du ansöka om steglös avräkning. Du som har sjukersättning på deltid behöver bara ansöka om du vill öka din arbetstid. Om du till exempel har halv sjukersättning ska du ansöka om du vill arbeta mer än halvtid.

Det finns ingen tidsgräns för hur länge du kan arbeta och ändå ha kvar din rätt till sjukersättning, men du måste ansöka inför varje nytt år.
Hur mycket kan jag tjäna utan att min sjukersättning minskar?
När du arbetar med steglös avräkning kan du ha inkomster upp till ett visst belopp utan att din sjukersättning påverkas. Det beloppet kallas fribelopp. Hur stort fribeloppet är beror på vilken omfattning av sjukersättning du har, och från och med vilken månad under året som du börjar arbeta eller utökar ditt arbete.

Om du börjar arbeta en bit in på året beräknas ditt fribelopp utifrån det antal månader som återstår av året när du började arbeta, eller utökade ditt arbete. Fribeloppet beräknas på inkomster före skatt. Även om du tjänar mindre än fribeloppet behöver du ansöka om steglös avräkning.

Så här mycket kan du tjäna 2023 utan att din sjukersättning minskar. Det gäller om du arbetar hela året.

Om din omfattning är:
Hel sjukersättning får du tjäna upp till 52 500 kronor.
Tre fjärdedels sjukersättning får du tjäna upp till 136 500 kronor.
Halv sjukersättning får du tjäna upp till 220 500 kronor.
En fjärdedels sjukersättning får du tjäna upp till 304 500 kronor.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24598
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Löning ...

Post by Zoidar »

Låter mer krångligt ja! Men 52000kr på ett år är mycket pengar.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6814
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Löning ...

Post by Hercules723 »

Det beloppet med hur höga tillgångar man kan ha (100k). det verkar aldrig höjas alls.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24598
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Löning ...

Post by Zoidar »

Hercules723 wrote: 12 Dec 2023, 19:56 Det beloppet med hur höga tillgångar man kan ha (100k). det verkar aldrig höjas alls.
Det har du rätt. Varit samma nu i minst 10 år. Väl rimligt det höjs med inflationen?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Post Reply