Schizoid

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Schizoid

Post by Richard »

Autism är egentligen ett samlingsnamn, som innehåller flera olika tillstånd. T.ex. det jag har kallades för asperger, tills för några år sen, då man får diagnosen autism, samt en nivå. Har man redan fått diagnosen kan den fortsätta att användas. Jag är osäker på om ADHD ingår under autism, jag tror inte det, ett bättre samlingsnamn är NPF-"störningar". Råkade säga störning i en autistgrupp på Facebook o jäklar vilka utskällningar man fick, det heter NPF-diagnoser, NPF-funktioner eller NPF-tillstånd. Man fick tydligen inte säga "störning"...

Diagnoser som ingår under NPF (som står för neuropsykiatriska funktioner) är bl.a. ADHD, ADD, Tourettes syndrom, o när man pratar om autism, så heter det numera "autismspektrumtillstånd". Man kan t.ex. ha autism om man inte vill eller har problem med att prata också
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizoid

Post by Geta »

Kallas inte det mutism, när man vägrar att prata?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Schizoid

Post by Richard »

Geta wrote: 11 Nov 2023, 12:11 Kallas inte det mutism, när man vägrar att prata?
Just det, jag vet nån på AspergerForum som har "selektiv mutism", vet inte riktigt vad som menas med selektiv, men mycket riktigt kallas det mutism, o ingår i.a.f. under NPF-diagnoser (om man inte har nått kroppsligt fel för att inte kunna prata).
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5518
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Schizoid

Post by Koi »

För mig är ADHD en funktionsnedsättning inget tillstånd eller funktionsvariation. Ja, jag funkar annorlunda. Variation. Men det stör mig i vardagen. Gör impulsiva saker och kan knappt läsa utan att hjärnan vandrar iväg. Är inte lika hyperaktiv längre. Kanske beror på Abilify. Men det är en nedsättning. Min hjärna vandrar iväg när jag pratar med folk. Mest när de pratar men även när jag gör det och det blir inte alls som jag tänkt mig från början. Associerar vidare när jag pratar så det blir ibland helt obegripligt.

Säger ”Vad sa du?” Hela tiden. För min hjärna vandrar iväg.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Schizoid

Post by Richard »

Jag avskyr också ordet "funktionsvariation" som man "ska" säga numera, jag brukar som sagt säga störning, för mig är det en funktionsnedsättning i.a.f, att typ inte kunna äta ordentligt eller att ändra rutiner. Kanske finns nått positivt med mina nördintressen, men de går inte att använda till nått vettigt eftersom jag saknar korrekt utbildning inom det.

Jag tror att folk som säger funktionsvariation, försöker dölja att det är en sjukdom, ett tillstånd, o menar att alla är vi olika på olika sätt? O vill inte kalla det för nedsättning.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizoid

Post by Geta »

Talsvårigheter efter stroke kallas afasi.

Nissegossen verkar ha samma svårigheter- att hans tankar vandrar iväg. Han kan därför inte läsa en bok.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Schizoid

Post by Richard »

Just det Geta. Min morfar förlorade talförmågan efter en stroke. Jag var ledsen för att han inte kunde berätta historier från kriget längre. Men det var då han satt o skrev en stor dagbok istället, var han var, o gjorde, varje dag under kriget. Den har jag fått ärva när han dog 2003.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5518
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Schizoid

Post by Koi »

Richard wrote: 11 Nov 2023, 13:15 Jag tror att folk som säger funktionsvariation, försöker dölja att det är en sjukdom, ett tillstånd, o menar att alla är vi olika på olika sätt? O vill inte kalla det för nedsättning.
Om det inte är en nedsättning…vad ska man med en diagnos till då? Diagnosen är ju till för att få rätt hjälp. Om msn inte behöver hjälp, varför ska man ha en diagnos?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Schizoid

Post by Zoidar »

Jag tyckte det var skönt att få diagnos. Det blev lite, aha, då har jag rätt till ha sjukersättning.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8536
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Schizoid

Post by Richard »

Dom tror väl att det ska "pigga upp" oss som är diagnostiserade, med att vi är visst är som alla andra. Allas lika värde o sånt. En del av det är ju självklart, t.ex. att man inte dömer nån utifrån hudfärg eller etnicitet. Men ibland går det för långt!

Jag läste en "rolig" grej på Flashback igår:

Region Värmland erbjöd kvinnor hjälp med viktnedgång efter graviditet, då fick dom en massa hat o hot från folk som säger att man får se ut hursomhelst, att det inte alls är ohälsosamt att vara överviktig, från s.k. "kroppsaktivister".

Läs mer; https://www.aftonbladet.se/family/a/9zJ ... or-gravida
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38708
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Schizoid

Post by Geta »

Det är skamligt att få diagnoser, tycker dom som inte har det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Schizoid

Post by Nobel »

Jag skäms inte så mycket längre för sjukdomen. Den är en del av mig, men inte längre en dominerande del av min person. Den har blivit mer och mer som ett bihang. Har blivit inbjuden till mellanvården för att berätta om min återhämtning för brukare. Det ska bli spännande att få berätta om hur återhämtning kan se ut och förhoppningsvis kan det ge hopp åt andra.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply