Existerar jag?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25921
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Existerar jag?

Post by Leakim97 »

Kan vi förändra det undermedvetna? Medvetet, eller är det opåverkbart
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38723
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Existerar jag?

Post by memphis »

Det finns ju de som säger att de lärt sig kontrollera sina drömmar. Men jag tvivlar på om det är möjligt. Det undermedvetna kan liknas vid ett djupt och mycket vidsträckt hav, tror jag. Den vakna sidan av oss är bara en liten båt på det stora havet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8537
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Existerar jag?

Post by Richard »

Det finns massvis med hypotetiska partiklar; https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_particles Nån av dom kanske styr medvetandet på något avancerat sätt?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Existerar jag?

Post by Cosmos »

Det omedvetna är ingen ond plats ämnat att skada oss, utan ett symboliskt samlingsnamn på resultatet av t ex bortträngda minnen, trauman, skam- och skuldkänslor ofta av sexuellt innehåll. Drömmar sägs vara den gyllene vägen till vårt omedvetna.

Det omedvetna spelar roll när psykoser utvecklas. Det är den psykologiska förklaringsmodellen. Psykosen är ett försvar mot de oönskade delarna av det omedvetna. Alltså hellre uppleva röster och vanföreställningar än att tvingas möta det verkligt smärtsamma i vår livshistoria. e

Den biomedicinska modellen är jag inte så bekant med, men det handlar om en kraftig stimulans av transmittosubstanser som dopamin. Dopamin tillhör belöningssystemet och en överstimulering av detta skapar s k positiva symptom (som inte alls är positiva egentligen, men det kallas så) d v s hallucinationer som röster, taktila förnimmelser, synförvrängningar os v.

Jag tycker själv det är intressant att fråga sig var gränsen går mellan den subjektiva och objektiva verkligheten. Finns de överhuvudtaget?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24850
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Existerar jag?

Post by Zoidar »

Cosmos wrote: 09 Dec 2023, 23:32 Det omedvetna är ingen ond plats ämnat att skada oss, utan ett symboliskt samlingsnamn på resultatet av t ex bortträngda minnen, trauman, skam- och skuldkänslor ofta av sexuellt innehåll. Drömmar sägs vara den gyllene vägen till vårt omedvetna.

Det omedvetna spelar roll när psykoser utvecklas. Det är den psykologiska förklaringsmodellen. Psykosen är ett försvar mot de oönskade delarna av det omedvetna. Alltså hellre uppleva röster och vanföreställningar än att tvingas möta det verkligt smärtsamma i vår livshistoria. e

Den bio medicinska modellen är jag inte så bekant med, men det handlar om en kraftig stimulans av transmittosubstanser som dopamin. Dopamin tillhör belöningssystemet och en överstimulering av detta skapar s k positiva symptom (som inte alls är positiva egentligen, men det kallas så) d v s hallucinationer som röster, taktila förnimmelser, synförvrängningar os v.

Jag tycker själv det är intressant att fråga sig var gränsen går mellan den subjektiva och objektiva verkligheten. Finns de överhuvudtaget?
Om inte objektiv verklighet finns är världen en illusion. Hinduerna kallar det maya. I så fall finns inte heller moral, rätt och fel.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Existerar jag?

Post by Cosmos »

Gränsen mellan subjektiv och objektiv verklighet kan vara svår att se. Under en psykos finns den inte. Då är frågan om verkligheten verkligen finns, Moral, rätt och fel, skulle jag vilja säga, inte är desamma i alla kulturer. Inom viss konservativ islam anses det som rätt att stena en kvinna för en oförrätt som inte alls anses vara det i vår kultur.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24850
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Existerar jag?

Post by Zoidar »

Cosmos wrote: 09 Dec 2023, 23:47 Gränsen mellan subjektiv och objektiv verklighet kan vara svår att se. Under en psykos finns den inte. Då är frågan om verkligheten verkligen finns, Moral, rätt och fel, skulle jag vilja säga, inte är desamma i alla kulturer. Inom viss konservativ islam anses det som rätt att stena en kvinna för en oförrätt som inte alls anses vara det i vår kultur.
Då är moral bara subjektivt och det finns inget rätt och fel från en objektiv vinkel. Mörda en oskyldig kan vara rätt i en kultur, men finns det en objektiv moral som inte är beroende av vad vi tycker, utan är rätt eller fel oavsett? Jag tror förstås det finns en objektiv moral. Det beror på min tro på Gud.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38723
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Existerar jag?

Post by memphis »

Cosmos wrote: 09 Dec 2023, 23:32 Det omedvetna är ingen ond plats ämnat att skada oss,
Det undermedvetna saknar helt moral. Därför är det grymt ibland skulle jag säga. Varför plågas jag annars så av mina drömmar. Samma visa år ut och år in. Varför vill det undermedvetna psyka mig?

Och jag tror som Zoidar, att det finns ett rätt och ett fel i våra handlingar som är absolut.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8537
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Existerar jag?

Post by Richard »

Jag tycker det skulle vara konstigt om vårt medvetande enbart finns p.g.a. signalsubstanser, transmittorer o sånt. Det är en alldeles för enkel förklaring.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61104
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Existerar jag?

Post by Nissegossen »

I detta har vi Judendom och kristendom och helig ande, vilket jag tror är Guds AI som när vi har psykoser tar makten och ger oss stimuli till hjärnan och vi fantiserar glöm inte att galenskap i ett visst mått kan tänka utsnför boxen och vi kan skapa de mest underbara saker som för mänskligheten framåt, på gott och ont. Glöm inte att Gud som kom ned på Sinai hade en farkost som svävade över folket i 40 år. Det verkar som han hade oändlig kraft i motorn som höll farkosten uppe som en molnstod på dagen och som eld på natten, han hade redan gett Moses hans stav som hans äldste son när de stred om det förlovade landet som Gud gett dem som gåva till Israels folk När Joschua som han hette är osäker på stavningen när de stred höll han upp staven, så länge han gjorde det, vann israeliterna och när han blev trött i armen höll två man uppe hans hand och Israel vann till slut. Staven fungerade i flera 100 år efter Moses tills konung Hiskia lät sönderbryta då folket upphöjde den och började be till den. Staven vart sönderbruten så ingen kunde längre stödja sig på den utan att stinga sig på den. Något för Israeliterna att gräva och göra en arkeologisk undersökning på Hiskias bosättning då troligen ligger moses stav där någonstans och får männuskorna tag i den kan vi återskapa staven med den oändliga energikällan i den, vilket ger oss energi vi behöver och energi i stort sätt oändlighet. Troligen en ren energikälla
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5518
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Existerar jag?

Post by Koi »

memphis wrote: 09 Dec 2023, 16:27 Det finns ju de som säger att de lärt sig kontrollera sina drömmar. Men jag tvivlar på om det är möjligt. Det undermedvetna kan liknas vid ett djupt och mycket vidsträckt hav, tror jag. Den vakna sidan av oss är bara en liten båt på det stora havet.
Jag brukar drömma samma dröm om och om igen på olika sätt tills jag hittar en lösning. Tex att jag är jagad och gömmer mig varje gång. Tills jag en gång tröttnar och inte gömmer mig utan vänder mig om och skriker mot det som jagar mig och är beredd att slåss. Då brukar de drömmarna upphöra. Jag känner igen drömmen när den kommer och jag vet hur det brukar sluta. Men då kan jag bestämma att jag gör nåt annat.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38719
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Existerar jag?

Post by Geta »

Jag drömmer ständigt nya drömmar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply