Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13519
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by amandara »

Zoidar wrote: 11 Oct 2021, 15:35
amandara wrote: 11 Oct 2021, 15:21 Jag söker mig ner mot 90, kanske möts vi där Zoidar? Om du inte får fart under fötterna sas.
Har satt något mål? Hur mycket har du gått ner nu?
Jag gick ner 14 kilo på 10 veckor och sen dess, vilket är ca 2 månader, har jag stått still gått ner 1 kg. Jag har totalt gått ner 15 kg och väger 95.3 kg. Tänker ta 5 kg till nu, om kraften är med mig. Det går ju, det vet jag.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13519
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by amandara »

Martina wrote: 11 Oct 2021, 15:40 Jag har också svårt att gå ner i vikt. Vill minska några centimetrar runt midjan. Lägger nu in styrketräning till mina promenader två ggr i veckan. Vill inte tappa en massa muskler. Mycket protein blir det och minus 5-10% mindre kalorier.
Jag fysar bra, så där har jag inget att hämta. Jo man kan ju alltid fysa mer - men som Zoidar säger, främst går man ner på kosten. Men fysisk aktivitet är alltid bra, av alla anledningar. Kämpa på.
Martina
Litiummedlem
Posts: 357
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Martina »

Yes, vi kämpar på. Jag sitter för mycket i min vardag och det gör låg förbränning. Äter 1750 i vanliga fall och vill inte gå ner under 1500. Klarar inte av att vara vrålhungrig. Men visst, man måste minska på maten om man vill bränna fett…
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13519
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by amandara »

Nä det är jobbigt att gå hungrig. Man behöver egentligen äta sina 4-5 mål för att gå ner I vikt. Så man orkar på sikt. Man kan minska på portionerna.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24688
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Zoidar »

Bra jobbat tjejer!👍
Martina wrote: 11 Oct 2021, 15:49 Yes, vi kämpar på. Jag sitter för mycket i min vardag och det gör låg förbränning. Äter 1750 i vanliga fall och vill inte gå ner under 1500. Klarar inte av att vara vrålhungrig. Men visst, man måste minska på maten om man vill bränna fett…
Martina, det är kanske inte bara mängden kalorier utan också vilken typ av kalorier? Antar att godis är sämre än frukt eller potatis även om kalorimängden är samma.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3383
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Nobel »

Sist jag vägde mig har jag gått upp 1 kg sen jag började att gymma. Misstänker att det är vätska som bundits i musklerna. Märker inte att något fett försvunnit...
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24688
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Zoidar »

Nobel wrote: 11 Oct 2021, 16:07 Sist jag vägde mig har jag gått upp 1 kg sen jag började att gymma. Misstänker att det är vätska som bundits i musklerna. Märker inte att något fett försvunnit...
Har jag vilat lite från träningen och kör ett gympass brukar jag gå upp 1-2kg. Tror det är vatten som binds i musklerna.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Klankedinken »

Jag står stilla i vikt!

Försöker lära mig hur stor roll vikten har istället..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24688
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 11 Oct 2021, 16:58 Jag står stilla i vikt!

Försöker lära mig hur stor roll vikten har istället..
Har du någon gång testat metformin?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 11 Oct 2021, 17:04
Klankedinken wrote: 11 Oct 2021, 16:58 Jag står stilla i vikt!

Försöker lära mig hur stor roll vikten har istället..
Har du någon gång testat metformin?
Nej!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13519
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by amandara »

Zoidar wrote: 11 Oct 2021, 16:03 Bra jobbat tjejer!👍
Martina wrote: 11 Oct 2021, 15:49 Yes, vi kämpar på. Jag sitter för mycket i min vardag och det gör låg förbränning. Äter 1750 i vanliga fall och vill inte gå ner under 1500. Klarar inte av att vara vrålhungrig. Men visst, man måste minska på maten om man vill bränna fett…
Martina, det är kanske inte bara mängden kalorier utan också vilken typ av kalorier? Antar att godis är sämre än frukt eller potatis även om kalorimängden är samma.
Grejen är att kalorier från en banan är mer mättande än samma kalorier från choklad. Man får äta lite mer smart - sånt som fyller upp magen och ger mättnad, helst lite mer långvarig mättnad. Morötter tjena hej, liksom. Fullkornsprodukter, grönsaker, magert kött - fast det mesta kött är magert vad jag tycker. Fläskfile, kyckling, kassler om man tar bort fettet... Jag äter egentligen inte så annorlunda när jag går ner i vikt, mot vad jag brukar. Mindre portioner, mer grönsaker och frukt - för att fylla ut magen, lättprodukter på mejerier och magra frukostflingor dvs med inte så mycket socker. Min stora bov är egentligen godis, utesluter jag det kommer jag långt - då händer det grejer. Dra ner alkohol till ett minimum - alkohol är mycket kalorier och ger inte mättnadskänsla för kalorierna, utan helst blir man sugen på att äta av alkohol.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 11 Oct 2021, 17:14
Zoidar wrote: 11 Oct 2021, 16:03 Bra jobbat tjejer!👍
Martina wrote: 11 Oct 2021, 15:49 Yes, vi kämpar på. Jag sitter för mycket i min vardag och det gör låg förbränning. Äter 1750 i vanliga fall och vill inte gå ner under 1500. Klarar inte av att vara vrålhungrig. Men visst, man måste minska på maten om man vill bränna fett…
Martina, det är kanske inte bara mängden kalorier utan också vilken typ av kalorier? Antar att godis är sämre än frukt eller potatis även om kalorimängden är samma.
Grejen är att kalorier från en banan är mer mättande än samma kalorier från choklad. Man får äta lite mer smart - sånt som fyller upp magen och ger mättnad, helst lite mer långvarig mättnad. Morötter tjena hej, liksom. Fullkornsprodukter, grönsaker, magert kött - fast det mesta kött är magert vad jag tycker. Fläskfile, kyckling, kassler om man tar bort fettet... Jag äter egentligen inte så annorlunda när jag går ner i vikt, mot vad jag brukar. Mindre portioner, mer grönsaker och frukt - för att fylla ut magen, lättprodukter på mejerier och magra frukostflingor dvs med inte så mycket socker. Min stora bov är egentligen godis, utesluter jag det kommer jag långt - då händer det grejer. Dra ner alkohol till ett minimum - alkohol är mycket kalorier och ger inte mättnadskänsla för kalorierna, utan helst blir man sugen på att äta av alkohol.
Du går på erfarenhet va?
Om jag skulle gå på det så finns det en punkt när jag tycker jag gjort tillräckligt bra ifrån och börjar äta som vanligt igen... Det är ju lite jobb med hunger också så jag blir nog mer sugen på sånt jag inte borde äta.. Kom ihåg att efter jag gått ner 7 kg första gången så blev jag ruskigt sugen på chips.. Blev chips mycket oftare än innan så då gick jag upp 8 kg och förlorade på så sätt allt.. Dom hade tagit bort abilify också så då kunde jag gå ner och när jag fick tillbaka den gick jag upp igen..
Post Reply