Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag skulle vilja lära mig göra långkok (om jag nu har fått det svenska namnet korrekt) och tänker googla efter recept. Men jag vill kolla med er först om ni har något recept att bidra med. Ju enklare desto bättre. Till exempel vill jag inte ha vin i maten, det känns slösaktigt. Jag vill ha kött, lök, potatis, sås, kokta morötter och syltlök i.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37754
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag brukar inte långkoka. Jag lagar snabbmat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Paradrätter

Post by memphis »

Jag kar köpt en bit kassler och ska äta den med potatisgratäng. Det blir nog väldigt gott. Ska köpa rött vin att ha till
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Kassler passar utmärkt till potatisgratäng.

Eftersom Nissegossen talat sig varm för burgundisk gryta var det det första jag sökte på. Men vilka knasiga ingredienser det var i den; En halv flaska rödvin, timjankvistar, persiljekvistar och lagerblad. Det hittar jag nog inte hos speceristen närmast mig. Och gör jag det blir det väl att använda råvarorna en gång och kasta dem när de blivit gamla.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

"Skala och hacka lök samt vitlök fint.
Skala och tärna morot.
Fräs lök, vitlök och morot i en msk smör i en stekgryta eller stekpanna någon minut. Lägg över på en tallrik.
Tillsätt köttfärsen och stek samt bryn den i en msk smör. Hacka sönder den efterhand.
Dela och skär bort skaftet på paprikan samt ta bort kärnor och innanmäte. Skär paprikan i grova bitar. Tillsätt till köttfärsen.
Tillsätt lök, vitlök och morötter samt tomatpuré, paprikapulver, sambal oelek, oregano, salt och svartpeppar.
Stek köttfärsen på låg värme och rör då och då medan du skalar potatis.
Skala potatis och skär i grova tärningar.
Tillsätt tärnad potatis, krossade tomater, buljongtärning och vatten. Rör om.
Låt puttra på låg värme utan lock i ca 40 minuter eller tills potatisen är mjuk.
Smaka av med salt, svartpeppar, sambal oelek, oregano och paprikapulver.
Red grytan genom att röra i ljus maizenaredning till önskad tjocklek om du önskar det.
Servera köttfärsgrytan med en skål crème fraiche vid sidan att klicka på grytan vid servering. Vidare kan du garnera med persilja."
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Ni skulle smaka på min potatissallad, eller kartoffelsallad som vi sa i mitt tyskspråkiga hem. Majonnäs, senap, saltgurka och gul lök. Jag har hungerfantasier.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Paradrätter

Post by memphis »

Idag ska jag försöka tillaga en god tomatsås men jag har bara krossade tomater och lite kryddor.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Paradrätter

Post by Klankedinken »

jag köpte dolmio pasta sås men det är för onyttigt!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37754
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Brukar köpa ICA:s pastasås med oliver i tetraförpackning.
Riven morot är bra att blanda i .
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Jag är ytterst svag för svamp. När man läser i en svampbok vad de brukar smaka så rinner mitt "snålvatten" till i munnen. Färska champinjoner är min absoluta favorit. Karl Johan-svamp kommer som god tvåa.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Stekt potatis är något jag är svag för. Naturligtvis blir det inte (som en ignorant kompis hävdade) stekyta på potatisen. Något fint händer när man steker redan kokt potatis. Hade som vana att laga till min egna pyttipanna och den blev supergod. Varför kan inte färdigrätterna vara lika läckra som hemlagat?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37754
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag tycker att Findus och Dafgårds är ganska bra på att tillaga kartongrätter.
De fick kritik från nakne kocken för ett antal år sedan. Sedan ryckte de upp sig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply