Vad har du lärt dig idag?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6814
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by Hercules723 »

Ok, det var en underläkare som frågade mig om jag ville börja med injektioner. Men jag sa att det funkar med piller/tabletter och så känns det drygt att åka till avdelningen varje gång för injektioner.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38302
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by memphis »

Jag tycker att injektionerna funkar bättre än piller. För när jag åt abilify tabletter vart jag lite rastlös. Det blir jag inte på injektionen. Dessutom, bättre för lever och njurar att få medicinen i muskeln i stället för i matsmältningssystemet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6814
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by Hercules723 »

Jo, det har du rätt i, det sista du nämnde. Mina levervärden blev dåliga på Abilify via tabletter.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24552
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by Zoidar »

memphis wrote: 11 Jul 2021, 17:52 Jag tycker att injektionerna funkar bättre än piller. För när jag åt abilify tabletter vart jag lite rastlös. Det blir jag inte på injektionen. Dessutom, bättre för lever och njurar att få medicinen i muskeln i stället för i matsmältningssystemet.
Konstig att tabletterna ger rastlöshet, men inte injektionen. Vad kan det bero på?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38302
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by memphis »

Zoidar, det är överlag mindre biverkningar på injektion.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24552
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by Zoidar »

memphis wrote: 11 Jul 2021, 18:01 Zoidar, det är överlag mindre biverkningar på injektion.
Då kanske jag skulle överväga Trilafon i injection? Slipper jag klydd med licens också. Var får man injektionen? Baken?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38302
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by memphis »

Man får välja på armen eller baken. Jag tar min I armen men överväger glutus maximus i stället för att armen blir väldigt öm i några dagar för mig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24552
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by Zoidar »

Ok Memphis,

Jag är lite tveksam också pga. att dosen kanske inte blir samma som innan. Drygt ta tabletter, men måste ändå ta Sertralin i tablett.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38302
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by memphis »

Ja så kan det ju bli. På abilify finns det bara en dos på injektionen och det är 400 nånting. Kanske samma med din medicin, att det bara finns en dos. Det vet inte jag.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24552
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by Zoidar »

memphis wrote: 11 Jul 2021, 18:22 Ja så kan det ju bli. På abilify finns det bara en dos på injektionen och det är 400 nånting. Kanske samma med din medicin, att det bara finns en dos. Det vet inte jag.
Läste på fass man kan få 1,5ml eller 2ml och i sällsynta fall mer. Sen kan man få var 3e eller var 4e vecka.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4315
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by yrväder »

Har inte heller slarvat med medicinen, man kan ha injektion ändå. Man kan ha 300 i abilify maintena med men det vanliga är väl 400. Har fått byta till tabletter, vill slippa transporten och kunna sköta det på egen hand. Vad jag inte var beredd på var att magen skulle börja krångla igen, huvudvärken. Man tänker att man redan har gått igenom det och kommit runt det, med tanke på att det bara är ett byte på fabrikat.
Men så blev det inte.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19215
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vad har du lärt dig idag?

Post by Krokus »

Zoidar wrote: 11 Jul 2021, 18:29
memphis wrote: 11 Jul 2021, 18:22 Ja så kan det ju bli. På abilify finns det bara en dos på injektionen och det är 400 nånting. Kanske samma med din medicin, att det bara finns en dos. Det vet inte jag.
Läste på fass man kan få 1,5ml eller 2ml och i sällsynta fall mer. Sen kan man få var 3e eller var 4e vecka.
Fråga Nisse! Han vet säkert i och med att han har Trilafon (injektion) sedan många år.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply