Löning ...

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 60646
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Löning ...

Post by Nissegossen »

När jag hade hand om min ekonomi själv, hade jag alla räkningar på autogiro, eller auto E-faktura då när det drogs fanns det täckning för det, avdraget för räkningar var en viss summa, jag behövde inte ens gå in på Internet banken varje månad, höll bara koll på saldot när jag tog ut pengar. Visste ju exakt summa jag hade att röra varje månad. Extra räkningar tog jag med när så var aktuellt.

Verkar vara samma upplägg med God Man,vad jag kan se, har han inte ändrat något, bara delar ut de pengar jag kan få, samtidigt som det är ett sparande. Tvångssparande, då finns det pengar till oförutsedda utgifter eller om jag behöver något extra

Hitintills har jag alltid fått pengar till allt jag frågat efter. Men min veckopeng gör att jag har sparbeting, samtidigt som det är snålt tilltaget. Men får ju, vad jag behöver.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Löning ...

Post by Cosmos »

Lön, löning = samma sak. De år jag hade sjukersättning sade jag sjukersättning. Tidigare hette det sjukbidrag vilket ansågs som stigmatiserande så man valde att kalla det något annat istället. Snart kommer man att byta ut sjukersättning också.

På engelska heter det healtcare allowance d v s man har tillåtelse att ta hand om sin hälsa istället för att jobba. Lite omständligt kanske på svenska men annars sympatiskt.

Socialbidrag heter numera försörjningsstöd , på engelska welfare, välfärd.

Ingen väljer att vara sjuk oavsett på vilket sätt. Men det är extra jobbigt att vara psykiskt sjuk, det är inget man springer omkring och berättar som man gör med andra sjukdomar. Men man behöver inte välja att berätta varför man har sjukersättning. Å andra sidan borde man kunna avdramatisera det hela på samma sätt som bögar kallar sig själva för bögar och blattar kallar sig för blattar. Psykiskt funktionshindrad är helt ok tycker jag.

Att jag skrev att man kan sova till mitt på dagen är ju sant. Men man likväl gå upp tidigt. Det låg ingen värdering i detta.
Last edited by Cosmos on 19 Jun 2021, 12:49, edited 1 time in total.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38302
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Löning ...

Post by memphis »

På engelska heter det även " benefits". Vilket kan översättas med " förmåner".
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Löning ...

Post by Cosmos »

Det brukar då vanligen förtydligas med social benefits.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38302
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Löning ...

Post by memphis »

Eller i vårat fall, health benefits.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Löning ...

Post by Cosmos »

Yes, right you are! Men det är dubbelt. Health benefits kan också vara något man betalar extra för, sjukförsäkring, och som ger fördelar i sjukvården på olika sätt. Detta är extra tydligt i USA som har en skral skattefinansierad sjukförsäkring.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38310
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Löning ...

Post by Geta »

Problemet minskar, när man blir ålderspension. Då är det ingen som ifrågasätter.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Löning ...

Post by Cosmos »

Det är verkligen skönt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38310
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Löning ...

Post by Geta »

Man har ju inte själv valt att bli gammal.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38302
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Löning ...

Post by memphis »

När man är gammal tänker folk att man " har gjort sitt". D v s arbetat ett helt yrkesliv. Men det är inte så lätt att ha en psykisk sjukdom, även om det inte alla gånger syns utanpå vad man går igenom. En läkare sa till mig en gång att mitt jobb är att ta hand om mig själv på ett bra sätt och ta hand om min hund. Det var tack vare honom tror jag som jag fick sjukersättning. Det var en oerhörd lättnad att få sjukersättning.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38310
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Löning ...

Post by Geta »

Man kostar ju minst för samhället om man tar hand om sig själv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38302
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Löning ...

Post by memphis »

Det kanske var därför den stora psykiatrireformen drevs igenom. För att de sjuka blir billigast så.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply