Vad köpte du idag?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61104
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad köpte du idag?

Post by Nissegossen »

Cosmos wrote: 04 Mar 2024, 18:38
Nissegossen wrote: 04 Mar 2024, 02:34
Geta wrote: 03 Mar 2024, 19:20 Nissegossen har ingen koll på sin ekonomi. Ibland tror han att han är utfattig. Det är vanligt vid psykisk ohälsa.
Ser numera aldrig de pengar jag får på mitt konto sammanlagt månad för månad det gör att jag inte har koll på mina konton, det enda konto jag har koll på är bankomatkontot där god man sätter i 1200 kr/vecka övrigt ser jag inte, inte när hyran skall betalas eller övriga räkningar, har alltså ingen övergripande koll på mina konton. När jag skötte betalningarna själv visste jag vad jag skulle betala per månad och drog i från de pengarna från kontot och hade det i minnet att jag aldrig tog ut mer än överskjutande beloppet på kontot och jag visste exakt vad som fanns på kontot, just nu känns det rätt att jag själv sökte ett gode manskap, han får mig att känna mig ekonomiskt trygg. När jag själv hade hand om min ekonomi behövde jag aldrig gå in på banken och kolla pengarna på kontot varje månad, alla räkning gick med antingen autogiro eller automatisk faktura, så jag behövde endast se till att jag alltid hade summan av räkningarna på kontot
Om du hade sådan kontroll på pengarna är det ju konstigt att du ville ha en god man. Oftast är det ju när man sitter i en knivig sits man behöver god man.
Det var riktig kris, jag var vräkningshotad och tog mig till hyresgäst föreningen fick tala med en tjej som kunde juridik hon sade vi kan inte göra något då ärendet inte har gått till tingsrätten ännu och det är då inget som uppfattas som tvist förrän det har gott till tingsrätten jag nämnde för henne att jag skulle skaffa god man, hon såg på mig och sade smart. Hade målet gått till tingsrätten hade en fällande dom varit oundvikligt och samband med det hade tingsrätten satt förvaltare på mig, för att undvika det skaffade jag god man och tänkte skaffar jag själv god man, så hoppas jag tingsrätten inte ändrar det eftersom jag insett min situation var ohållbar. Har man god man är det stor skillnad mot förvaltare med god man är det jag som har full makt över mina pengar av en förvaltare blir man ekonomiskt kastrerad och har ingenting att säga till om ens ekonomi, så av två onda ting vad väljer man?
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24850
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad köpte du idag?

Post by Zoidar »

Nissegossen wrote: 05 Mar 2024, 19:24
Det var riktig kris, jag var vräkningshotad och tog mig till hyresgäst föreningen fick tala med en tjej som kunde juridik hon sade vi kan inte göra något då ärendet inte har gått till tingsrätten ännu och det är då inget som uppfattas som tvist förrän det har gott till tingsrätten jag nämnde för henne att jag skulle skaffa god man, hon såg på mig och sade smart. Hade målet gått till tingsrätten hade en fällande dom varit oundvikligt och samband med det hade tingsrätten satt förvaltare på mig, för att undvika det skaffade jag god man och tänkte skaffar jag själv god man, så hoppas jag tingsrätten inte ändrar det eftersom jag insett min situation var ohållbar. Har man god man är det stor skillnad mot förvaltare med god man är det jag som har full makt över mina pengar av en förvaltare blir man ekonomiskt kastrerad och har ingenting att säga till om ens ekonomi, så av två onda ting vad väljer man?
Ah, då valde du den bästa lösningen. Klokt! Kan du begära få mer pengar i månaden av gode mannen? Kan ni t.ex. göra upp en gemensam plan hur mycket du ska spara och vad du får leva på?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61104
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad köpte du idag?

Post by Nissegossen »

Frågade genom mejl till god man om hur mycket pengar jag har. Han skrev tillbaka att på mitt konto har jag bara 28.000 kr men överförmyndaren har spärrat 60.000kr och jag vill köpa min tjejs permobil som hon fått i arv efter hennes föra sambo hon vill ha 15.000 kr för den, de står på blocket i 20.000 kr och jag skrev att jag behövde en ny dator för ung 6000 kr, det skrev jag innan jag lät min granne titta på min dator och jag frågade kan det vara transformatorn som gått, han sade ja, nu är det så att för längesedan köpte jag en kraftfull transformator, men kunde då inte använda för datorn jag avsett den för hade gamla kontakter och den nya med moderna kontakter, jag slaktade den datorn och köpte en på blocket istället. Han försökte installera den men den passade inte min dator, poängen är att den är så kraftfull att den passar en speldator jag har aldrig i någon dator sett så grova kablage. Granen satte tillbaka kontakterna och provade datorn, den startade och fungerar oklanderligt, så ny dator behöver jag inte

Men jag behöver en ny router och en ny skrivarsladd och en rullstolsdyna med minne för jag sitter lika mycket som de gör i rullstol, detta för att avlasta min högra sittknöl med ischias smärta som följd,samt att jag behöver dör att täcka kostnaden som min granne fick av mig som jag tagit av veckopengen och gett han han fick 200 kr igår och jag lovade han lika mycket nästa vecka för det var han värd
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61104
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad köpte du idag?

Post by Nissegossen »

Zoidar wrote: 06 Mar 2024, 04:11
Nissegossen wrote: 05 Mar 2024, 19:24
Det var riktig kris, jag var vräkningshotad och tog mig till hyresgäst föreningen fick tala med en tjej som kunde juridik hon sade vi kan inte göra något då ärendet inte har gått till tingsrätten ännu och det är då inget som uppfattas som tvist förrän det har gott till tingsrätten jag nämnde för henne att jag skulle skaffa god man, hon såg på mig och sade smart. Hade målet gått till tingsrätten hade en fällande dom varit oundvikligt och samband med det hade tingsrätten satt förvaltare på mig, för att undvika det skaffade jag god man och tänkte skaffar jag själv god man, så hoppas jag tingsrätten inte ändrar det eftersom jag insett min situation var ohållbar. Har man god man är det stor skillnad mot förvaltare med god man är det jag som har full makt över mina pengar av en förvaltare blir man ekonomiskt kastrerad och har ingenting att säga till om ens ekonomi, så av två onda ting vad väljer man?
Ah, då valde du den bästa lösningen. Klokt! Kan du begära få mer pengar i månaden av gode mannen? Kan ni t.ex. göra upp en gemensam plan hur mycket du ska spara och vad du får leva på?
Han har sagt att jag får 1500 kr i veckan det skall täcka matkostnaden och det jag behöver i vardagen på det sparar han pengar så jag har en buffert och har pengar till lite större inköp, det att jag har mycket pengar nu beror på de fondmedel jag fått tidigare om inte de funnits hade det han sparat bara räckt till hans egen lön och ett litet sparat belopp i buffert
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24850
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad köpte du idag?

Post by Zoidar »

Vad kostar det att ha god man?
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 11020
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Vad köpte du idag?

Post by mrsearlgray »

bh, PWO, soygurt och en Ceasarsallad.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 23037
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vad köpte du idag?

Post by MsTibbs »

Apodos
In a world where you can be anything, be kind.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 61104
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Vad köpte du idag?

Post by Nissegossen »

Zoidar wrote: 06 Mar 2024, 12:13 Vad kostar det att ha god man?
God Man kostar som en månadsinkomst ca 12.000 kr per år men han gör ett bra jobb, att han skaffat handikapp ersättning har gjort att han betalar sig själv
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24850
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad köpte du idag?

Post by Zoidar »

Nissegossen wrote: 07 Mar 2024, 09:49
Zoidar wrote: 06 Mar 2024, 12:13 Vad kostar det att ha god man?
God Man kostar som en månadsinkomst ca 12.000 kr per år men han gör ett bra jobb, att han skaffat handikapp ersättning har gjort att han betalar sig själv
Det låter överkomligt tycker jag. En tusing i månaden för få ordning på ekonomin.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 23037
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vad köpte du idag?

Post by MsTibbs »

Armband med träkulor
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1875
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Vad köpte du idag?

Post by Inwatto »

Mat 460 kr. Hade jag inte köpt 6 portioner färdiga, frysta köttbullar för 76 kr, så hade jag klarat 400-gränsen. Tycker inte veckans mat borde kosta mer än så, men det gör den!
femfemman
Litiummedlem
Posts: 354
Joined: 30 Dec 2023, 12:08

Re: Vad köpte du idag?

Post by femfemman »

Mat för 580 kr.
Post Reply