Matvanor

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Fantasio
Rodiummedlem

Re: Matvanor

Post by Fantasio »

Helst skulle jag vilja äta som man gör på avdelningen. Lagad mat två gånger om dagen. Men nu är det pm det är och man får bokstavligt rätta mun efter matsäck. Men då skulle summan jag lägger på mat bli för hög. Jag får nöja mig med ett mål mat om dagen. Idag köpte jag en burk gulaschsoppa och en brödlimpa, Pågens. Har tänkt att främst ha den till soppor, men även att snaska på om kvällarna.
Krokus
Rodiummedlem

Post by Krokus »

Fantasio wrote: 22 Jan 2024, 20:51 Men då skulle summan jag lägger på mat bli för hög.
Byt ut cigg mot mat så löser det sig.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Geta
☢️ Plutoniummedlem ☢️

Post by Geta »

Problemet är att då skulle man behöva ha en kock eller kokerska också.
Den som tvingas ut i vildskog
ser med nyfödd syn på allt,
och han smakar tacksam
livets bröd och salt.

Karin Boye
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Idag ahr jag ätit Soldatens ärtsoppa, den stora burken. Till den hade jag två skivor mjukt bröd utan smör eller pålägg. Imorgon säljs biff Stroganoff med ris eller örtmarinerad långhare med gräddsås. Jag trotsar farorna (ryggen) och går till affären imorgon.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Jag passade på att köpa två lunchlådor idag. En av varje. Åt den ena innan klockan tre, jag var så hungrig. Till imorgon har jag långhare.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Imorgon står plommonspäckad fläskkarré med gräddsås och kasslergratäng med jordnötter och curry på menyn. Jag är inget fan av jordnötter i mat, så köper fläskkarrén om jag nu kommer iväg till mataffären imorgon. Jag saknar att handla luncherna till mamma och pappa, de blev så glada åt maten.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Idag blev det inget handlat, då jag inte kände för att gå ut. Planen är att gå till affären klockan elva och gå dit en gång till med boendestödet. Då hinner jag kanske med att få en lunchlåda. På Lingonfabriken såldes idag stekt torsk med kokt potatis och dillsås, örtbakad fläskfilé tomatsky med rostad potatis och tryffelmayo, köttfärslimpa med kokt potatis och gräddsås eller pasta alfredo. Om jag nbu till äventyrs skulle gå ned på stan.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Det blev inte att handla med boendestödet. Kände mig trött. Dock var jag uppe runt elva och köpte då en låda på Hemköp, plommonspäckad fläskkarré med gräddsås. Den var riktigt god. Får se hur jag gör med maten imorgon. För kyld låda får jag ta mig till ICA nere på stan. Fast i affären närmast mig säljs också kylda rätter, men bara kanske två olika och lite mindre mat i dem jämfört med ICA:s. Eller så går jag till Subway och passar på att slinka in på Systembolaget för sex öl också. Lika bra att ta tjuren vid hornen och ge sig ut trots krånglande rygg. Jag är lite småhungrig just nu, faktiskt.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Äsch, jag tror inte jag vågar mig ned på stan imorgon. Men till mataffären måste jag mer eller mindre. Har de kycklingdetaljer köper jag det. Kanske en hel kyckling. Jag undrar vad en sådan kostar. Men det blir väl inget av med det heller, som så mycket annat. Då får jag äta en tråkig fryskartong. Idag åt jag österrikisk gulaschsoppa och tre brödskivor.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Idag blev det bara en länga revbensspjäll till mat. Men tog en skiva bröd lite senare. Imorgon kan man åter köpa varmhållen mat på Hemköp. Räknar med att en av rätterna är fisk, vilket det brukar vara som ena alternativet på måndagar. Den är god.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Avståndet till mataffären är mycket kortare än till mötesplatsen. Dit gick jag idag utan sittpauser, så jag känner mig mindre osäker på om jag ska klara av att handla specerier imorgon. Kokt fisk med ägg och dillsås eller gräddstuvad oxpytt med ägg säljs imorgon. Tror jag tar pytten trots ägget. Jag försöker ju vänja mig vid att äta ägg. Idag har jag handlat på ICA, då jag gick till mötesplatsen istället för mataffären. Det blev en tudelad matform med ris i ena facket och kött och grönsaker i det andra.
Fantasio
Rodiummedlem

Post by Fantasio »

Det blev pyttipannan, den var god. Mätt blev jag också. Imorgon säljs pannbiff med lök och gräddsås och grillad kycklingfilé med örtsås. Tror jag tar en av varje.
Post Reply