Paradrätter

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Mums!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19370
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Paradrätter

Post by Krokus »

Åh, äpplen i korven lät gott! 😋
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18319
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Duschesspotatis: Ställ ugnen på 250 grader. Koka potatisen mjuk, och gör mos av den med potatiskross & blandar ner äggulor & grädde. Smaka av med salt & peppar. Spritsa sedan / eller klicka ut på en bakplåtsklädd plåt och gratinera potatisen tills den får en vacker färg. Cirka en kvart.

Jag har aldrig gjort den rätten. Var får man tag i en spritsare, eller vad det heter?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 24833
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Paradrätter

Post by Zoidar »

Jag åt mos och kokt torsk på fontänhuset.
"Herren blickar ner från himlen över människors barn för att se om det finns någon som förstår, någon som söker Gud, men alla har avfallit, ingen gör det goda." - Psalm 14
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 38697
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Paradrätter

Post by Geta »

Jag tror att man kan få tag i en sprits i en ICA eller COOP-affär.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13599
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Paradrätter

Post by amandara »

Mycket ingredienser du har till din falukorv björk. Jag har ost, senap och ketchup.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Paradrätter

Post by Klankedinken »

Jag lagar mig med mat.. Ibland är jag så trasig att jag behöver gå på donken! Dom tar betalt i bitcoin!
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18319
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Något som var jättegott var att köpa en kartong med tillbehör till lasagne; Pastaplattor och pulversås. Jag stekte köttfärsen och hade ned den i en stor kastrull. Strödde över pulversåsen och hällde på vatten, oklart hur mycket. Sedan varvade jag köttfärs o pastaplattor i en form och gräddade i ugn. Jättegott, men bökigare än att göra till exempel köttfärssås. Minns inte om jag hade riven ost överst, men tror inte det.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18319
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Thüringer Klöße, Grüne Klöße, Hütes, Klößchen auch Knölla sind handgeformte, aus ⅔ rohen geriebenen und ⅓ zerkochten Kartoffeln hergestellte Kartoffelklöße. In einigen Gegenden werden unter Grünen Klößen (Griene Kließ) Klöße verstanden, die nur aus roher Kartoffelmasse hergestellt werden.
Thüringer Klöße werden traditionell zum Sonntagsbraten zusammen mit verschiedenen gekochten Krautsorten, besonders Sauerkraut oder Rotkohl serviert. Lite som klimp.
User avatar
1Dave
Tuliummedlem
Posts: 3855
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Paradrätter

Post by 1Dave »

Tror man kan ta en fryspåse som spritsare? Klippa upp ett hörn.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18319
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

1Dave wrote: 29 Nov 2021, 00:16 Tror man kan ta en fryspåse som spritsare? Klippa upp ett hörn.
Bra idé, 1Dave.
User avatar
Fantasio
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18319
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Paradrätter

Post by Fantasio »

Nu har jag inte läst om tråden, så jag kanske upprepar mig. Men jag var en överdängare på att göra pyttipanna. Hade kassler och korv i. Vad mer kan man ha i? Förutom potatis och rikligt med gul lök?
Post Reply