Vilket kök föredrar ni?

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Många håller det franska köket högt. Säger man så? Ja, de kom ju på pommes friten och det är ett stort plus. Italiensk mat gillar jag. Främst pasta, men också skinka och pizza såklart. Vad har det grekiska köket att erbjuda förutom moussaka? Bläckfisk, kanske. Hur är det med indisk mat? Hemskt kryddstark? Kinesisk mat är en höjdare med mycket friterat och så ris som jag tycker om. Det japanska köket borde jag väl inte uttala mig om, då jag aldrig har smakat det. Jag är säkert fördomsfull, men äter de inte mycket risbollar och sjögräs? Jag har funderat på att testa sushi, men det har aldrig blivit av.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9108
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Miika »

Har inte experimenterat så mycket men kina mat är gott!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Visst är kinamat gott, Miika. Kompisen och jag ska till "Peking house" och äta buffé någon dag. Friterad kyckling, friterat fläskkött (tror jag i alla fall) och friterade räkor. Minimalt med ris, då jag vill äta mig mätt på det goda köttet/räkorna. En fritös med nudlar i står framme om man vill ha lite omväxling till riset. Jag brukar ta currysås till riset o ingen sås till nudlarna. Fläskkött med lök tror jag är en av rätterna som finns. Kinamat är mumsigt, det.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36468
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by memphis »

En av de godaste måltider jag ätit var på restaurangen Harry's Paradise, Kalymnos, Grekland. Jag åt en tomat- och linssallad till förrätt som var delikat. Sen get i tomatsås till huvudrätt . Gott vin till det. Till efterrätt en sorts mjuk kaka och kaffe.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Geta »

Den godaste maten som jag ätit på en turistresa var i Grekland i ett
växthus ute på landsbygden. Annars brukar maten vara ganska tråkig
på charterresor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Krokus »

Min matsmak är "tråkig", äter i stort sett bara husmanskost. I somras var jag på en indisk restaurang i Skåne och jag överlevde.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Måste jag välja tar jag kinesisk mat alla dar i veckan. Lite hetta får det gärna vara, men inte i nivå med habanero. Det är för starkt för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Något jag skulle vilja testa är den japanska wasabin. Den ska tydligen vara riktigt stark. Rå fisk tycker jag om (sill), så kanske det japanska köket ändå är något för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

"Pot au feu – oxgryta med blandade grönsaker. Coq au vin – tupp kokt i rött vin. Steak frites – stekt biff med pommes frites – är Frankrikes mest serverade rätt på landets brasserier." En snabb sökning gav detta svaret. Det franska kökets läckerheter.
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1574
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by SpaceCorp »

Jag tror jag skulle gilla det Argentinska köket.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

SpaceCorp wrote: 17 Oct 2021, 14:21 Jag tror jag skulle gilla det Argentinska köket.
Är det inte känt för maffiga köttbitar?
User avatar
SpaceCorp
Lutetiummedlem
Posts: 1574
Joined: 22 May 2021, 20:57

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by SpaceCorp »

Ja precis. Dom gillar att grilla köttet också, är nog gott.
Post Reply