Vilket kök föredrar ni?

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Har du gjort "grisar" någon gång, Miika? Det låter gott.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9093
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Miika »

Fantasio wrote: 30 Oct 2022, 18:29 Har du gjort "grisar" någon gång, Miika? Det låter gott.
Nej det har jag faktiskt inte
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

"Mongoliska köket är påverkat av det extremt kontinentala klimatet så mongoliska köket består huvudsakligen av mjölkprodukter, kött och animaliska fetter. Grönsaks- och kryddanvändning är begränsat i matlagningen likt köken i de mer tropiska länderna i Asien. Mongoliska köket anses därför ha en mild smak. På grund av de djupa geografiska och historiska relationerna med Kina och Ryssland är köket påverkat av de länderna."

Det ska finnas en restaurang här i stan som jag för övrigt aldrig varit på som serverar mongolisk buffé. Var inne på en sida och såg bilder på maten (från Göteborg) och den såg ut som en kinabuffé.

Mongolisk mat, är det något att ha det? Ursäkta om jag redan postat om detta tidigare i tråden.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Vad har det brittiska köket att erbjuda i matväg? Irn Bru och haggis kommer jag direkt att tänka på. Detta i Skottland då. Kanske en traditionell engelsk frukost vore något. Tänker på bacon vilket är väldigt gott. Sedan har de ju sin fisnh'n'chips, det är en riktig höjdare.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Zoidar »

Skulle gärna haft mer utrymme för vask och diskbänk.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Geta »

Engelsk fruktkaka. Engelskt te.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Hur kunde jag glömma teet? Engelsk fruktkaka har jag aldrig hört talas om. På söndagar äter många roasted steak med gravy (sky).
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Geta »

Plumpudding

Image
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Chorizo gillar jag. De finns spridda över världen. Tror att de kommer från Polen och kanske Ungern, men kan ha fel. Har kollat, de är spridda över världen och ursprunget är okänt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

"Många tänker på sushi eller de elegant formade kaisekimåltiderna (kaiseki ryori, baserat på grönsaker och fisk, kompletterat av säsongsprimörer vars ursprung finns i den japanska teceremonin. Många japaner tänker å andra sidan på det de äter varje dag – speciellt det som redan fanns innan Meijirestaurationen tog sitt slut 1912, eller innan andra världskriget."

Detta om det japanska köket. Tror inte det är något för mig.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Zoidar »

Sushi har aldrig varit min grej.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by memphis »

Jag har ätit sushi en enda gång. Det var väl helt ok, men blev inte frälst.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply