Vilket kök föredrar ni?

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Jag tror att maten i Texas skulle passa mig. Om det nu inte är en myt att de kör med stora köttbitar. Tyvärr har Teaxs Longhorn slagit igen i min stad. Var bara där en gång.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 13 Aug 2023, 20:08 Jag tror att maten i Texas skulle passa mig. Om det nu inte är en myt att de kör med stora köttbitar. Tyvärr har Teaxs Longhorn slagit igen i min stad. Var bara där en gång.
Hört att de har mycket kötträtter i Peking. En vän var där.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 13 Aug 2023, 20:51
Fantasio wrote: 13 Aug 2023, 20:08 Jag tror att maten i Texas skulle passa mig. Om det nu inte är en myt att de kör med stora köttbitar. Tyvärr har Teaxs Longhorn slagit igen i min stad. Var bara där en gång.
Hört att de har mycket kötträtter i Peking. En vän var där.
Man kan kanske få hund eller något konstigt serverat i Kina. Orm? Eller har jag fördomar?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Zoidar »

Tror det är fördomar, så vida du inte går in på nåt hak i en gränd på en bakgata.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8195
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Richard »

Tycker bäst om mitt eget kök, här har jag lite persikor, ett par ägg, proteinpulver, "kärnreaktor", m.m.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Zoidar »

Jag skulle nog helst vilja ha öppen planlösning. Ett stort rum med kök.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Geta »

Gillar mitt kök med ett litet separat matrum. Det är trevligt, när jag någon gång har gäster.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Det enda köket jag skulle kunna tänka mig att stå på är rejäl svensk husmanskost. Visst kan det vara gott med pizza, pasta, kryddiga korvar och friterade räkor, men inget slår till exempel köttfärslimpa eller sill och potatis. Det svenska köket har som alla andra influerats av andra kök men inte helt tagits över av till exempel kinamat. Svensk mat, när magen får välja.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by 1Dave »

Var på indisk restaurang igår, tycker det är smaskens
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

I söndags var jag på Rosegarden och åt buffé. Lunchmenyn har ett mindre utbud än under kvällen, då de serverar mongolisk buffé. Men det räcker gott åt mig. Tog nudlar och pommes strips, hittade inget ris. Men det måste det väl erbjudas på en asiatisk buffé? Tog mest av det friterade. Plockade åt mig hela champinjoner, de var goda. Tyvärr blev jag fort mätt, skulle ha velat äta mer än jag gjorde. Jag är en sucker på bufféer.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12638
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by zoegas »

Jag gillar inte bufféer. Det har legat ett tag och blir sunkigt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vilket kök föredrar ni?

Post by Fantasio »

Jag bara älskar bufféer! Jag hade tänkt att prova på det kinesiska köket igen. Detta på Peking house, ett ställe som funnits länge och så vitt jag kan minnas alltid haft samma ägare. De har inte supedupermycket att erbjuda, men vad som finns räcker åt mig. Friterat är det godaste. Men även biff med lök och nudlar. Tar några nypor med sallad också. Jag går själv då jag aldrig får med mig någon på en matbit.
Post Reply