Blåmärke?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Blåmärke?

Post by Koi »

Hur kan man få ett ömmande blåmärke på nyckelbenet av alla ställen utan att minnas hur? Det är som 2 femkronor. Några idéer?

Kan man få typ blackouts utan att märka det?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37263
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Blåmärke?

Post by Geta »

Du har kanske en axelremsväska som trycker där.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37019
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Blåmärke?

Post by memphis »

Jag får ganska ofta blåmärken som jag inte vet varför. Tror att de tillkommer när jag sover.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3379
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Blåmärke?

Post by Nobel »

Ibland får jag också blåmärken som saknar förklaring. Lägger inte så stor vikt vid det. Nöjer mig med att sånt händer ibland
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8300
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Blåmärke?

Post by wasp »

När jag var i 10-11 års åldern brukade jag och en kompis cykla runt till olika bensinmackar och fråga Har ni märken (dekaler med bensinbolagets logga på)? Svaret blev ofta Ja, blåmärken!
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Blåmärke?

Post by Cosmos »

Oftast beror de på blodkärl som gått sönder och är inget att oroa sig över. Är blåmärket helt oömt så är det sannolikt ett sådant. Om det gör ont har man slagit sig eller också är det en typ av ofarlig blodpropp. En riktig blodpropp ser inte ut så .och då är hela området svullet, rött och ont
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8300
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Blåmärke?

Post by wasp »

Cosmos wrote: 19 Nov 2021, 15:58 Oftast beror de på blodkärl som gått sönder och är inget att oroa sig över. Är blåmärket helt oömt så är det sannolikt ett sådant. Om det gör ont har man slagit sig eller också är det en typ av ofarlig blodpropp. En riktig blodpropp ser inte ut så .och då är hela området svullet, rött och ont
Dränering av emboli då???
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Blåmärke?

Post by Koi »

Jag tror jag fick det på bussen. Den bromsade kraftigt vid busshållplatsen. Det var på vänster sida och jag åkte in i stången vid dörren.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Blåmärke?

Post by Cosmos »

wasp wrote: 20 Nov 2021, 04:33
Cosmos wrote: 19 Nov 2021, 15:58 Oftast beror de på blodkärl som gått sönder och är inget att oroa sig över. Är blåmärket helt oömt så är det sannolikt ett sådant. Om det gör ont har man slagit sig eller också är det en typ av ofarlig blodpropp. En riktig blodpropp ser inte ut så .och då är hela området svullet, rött och ont
Dränering av emboli då???
Vet inte vad emboli är.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37263
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Blåmärke?

Post by Geta »

Emboli är en blodpropp.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Blåmärke?

Post by Klankedinken »

Tycker det är bra att hon minns, det är centralt.
Post Reply