ADHD

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ADHD

Post by Geta »

På Gotland ska det vara särskilt vanligt. När jag tittar på programmet
Superföräldrar i SVT1 blir jag utmattad.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8068
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: ADHD

Post by wasp »

Krokus wrote: 06 Jun 2021, 14:07 Läste nyligen att 5% av alla barn har ADHD. :o
De övriga 95% har väl andra bokstavskombinationer då kanske. Inte allihopa, men en del i alla fall???
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ADHD

Post by Fantasio »

Ja, vi är alla sinnessjuka på ett eller annat sätt. Sjuka människor i en sjuk värld.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: ADHD

Post by Krokus »

Min brorson har ADHD. Han är 8 år. Helt ärligt var han rätt energikrävande när han var yngre, nu har han lugnat ner sig lite. Men senaste gången som jag träffade honom, tyckte jag att han verkade irriterad. Vet inte om han tyckte att mina försök till att få igång ett samtal, var jobbiga eller töntiga? Hans favoritämne i skolan är tydligen rast.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ADHD

Post by Geta »

Går det i släkten?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: ADHD

Post by Krokus »

Geta,

I min släkt? Inte vad jag vet. Brorsonens mormor hade bipolär sjukdom.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8068
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: ADHD

Post by wasp »

Nej! Har inte ADHD!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: ADHD

Post by Klankedinken »

ADHD år i släkten.. har för mig att det är 70% ärftligt om det finns på moderns sida..

Jag står i kö för utredning av ADHD men jag ligger långt bak och är i lågprio eftersom jag redan fått mitt via schizofrenin.. Det är väl helst för att dom väl täcka alla grunder.. Det står i flera journalinlägg från läkaren att jag har psykomotorisk oro, vilket är hyperaktivitet och att det finns en "risk" att jag även har ADHD som komplicerar mig...
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: ADHD

Post by Cosmos »

Jag har lite svårt att förstå att man kan ha både ADHD- och Aspergerdiagnos samtidigt. De är ju varandras motsatser på många sätt. Ett barn med Asperger är ju inte hyperaktivt t ex utan har tendenser att dra sig undan och pyssla med sitt specialintresse. Ett barn med ADHD önskar uppmärksamhet, ett med Asperger undviker det. Och det är bara två exempel.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ADHD

Post by Geta »

Varför vill alla med ADHD bli poliser?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: ADHD

Post by Krokus »

Kick kickar kickarnas kick...

Det skulle kunna bero på spänningen med polisyrket.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: ADHD

Post by Cosmos »

De med ADHD är kickseekers. Tidigare, innan diagnosen ADHD kom, talades det om att kickseekers hade en låg nivå av enzymet MAO (glömt vad det står för) och därför försökte kompensera det med riskyrken och riskaktiviteter. Äventyrare sades ha lågt MAO, liksom brottslingarr alkoholister, narkomaner och så poliser. Men nu förklaras de flesta avvikelser från normen med att vederbörande har ADHD.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply