ADHD

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

ADHD

Post by Fantasio »

Är ADHD handikappande? Jag har en före detta arbetskamrat med den diagnosen och han är långtidssjukskriven. Borde inte han kunna gå tillbaka och bli aktivt arbetssökande? Jag tycker inte att han verkar ha så stora problem i vardagen. Lite ADHD hade jag föredragit över min diagnos.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ADHD

Post by Geta »

Har tittat på TV-serien Superföräldrar. Barn med ADHD verkar ha enorma problem.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: ADHD

Post by Richard »

De flesta med ADHD klarar ett normalt liv om de inte har några andra problem. Men jag har träffat 2 personer med svår ADHD o dom kan vara väldigt jobbiga... Pratar på i ett, o säger man åt dom att vara tysta så börjar de babbla ännu mer. Den ena körde ihjäl sig, endast 19 år gammal, den andre fick inte vara kvar på Spiran, då han inte kunde följa enkla regler...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: ADHD

Post by Geta »

Jag känner en kvinna med ADHD. Hon är så egocentrisk.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ADHD

Post by Fantasio »

Dum fråga, men föds man inte med ADHD? Min före detta arbetskamrat jobbade i över 20 år på samma arbetsplats som jag. Men visst var han knepig i överkant, men lyckades ändå sköta jobbet.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: ADHD

Post by Krokus »

Fick din fd kollega diagnosen som barn eller vuxen?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ADHD

Post by Fantasio »

Han är 53 och fick diagnosen för ett par år sedan. Tre max.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: ADHD

Post by Krokus »

Skulle gissa på att en del med ADHD har svårt med skolan, och därmed känner sig utanför i samhället. Utanförskap brukar leda till depression och ångest.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: ADHD

Post by Koi »

Jag har ADHD diagnos. Men har ingen hyperaktivitet kvar. Bara koncentrationssvårigheter. Men det kan lika gärna vara andra orsaker.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: ADHD

Post by Richard »

Koi wrote: 16 May 2021, 15:06 Jag har ADHD diagnos. Men har ingen hyperaktivitet kvar. Bara koncentrationssvårigheter. Men det kan lika gärna vara andra orsaker.
Är det kanske ADD som du har kvar?

Jag tror jag har en släng ADD själv. Har aldrig varit hyperaktiv, men koncentrationssvårigheter har jag.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: ADHD

Post by Koi »

Richard wrote: 16 May 2021, 15:23
Koi wrote: 16 May 2021, 15:06 Jag har ADHD diagnos. Men har ingen hyperaktivitet kvar. Bara koncentrationssvårigheter. Men det kan lika gärna vara andra orsaker.
Är det kanske ADD som du har kvar?

Jag tror jag har en släng ADD själv. Har aldrig varit hyperaktiv, men koncentrationssvårigheter har jag.
Ingen aning. Har inte rotat i det. Kan vara så. Jag är ostrukturerad och okoncentrerad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: ADHD

Post by Fantasio »

Personen med ADHD fick spelet för ett par dagar sedan. Polisen kom hem till honom och tog hans telefon när han samtalade i den. Han gjorde ett försök att ta tillbaka den, men blev då nedbrottad och handfängslad. Han fick sova en natt på akutenheten. Han kan vara lite oberäknelig. På jobbet drämde han knytnäven i en gipsvägg så det blev ett stort hål i den. Men han har aldrig varit inlagd på psyket.
Post Reply