Vilken är din farligaste vanföreställning?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Richard »

Mosbrickan wrote: 29 Dec 2022, 22:37 Ja det är nog så att varningsklockorna ringer tidigare idag, vården är kanske mer lyhörda, men att det sedan är knapphändigt med resurser att hantera detta numer är väl en annan sak.

Thallium var jag lite nyfiken på ett tag, men har släppt alla sådana tankar.

Om jag minns rätt, så ger kalibreringsämnet utslag på 2 mR/h. Denna enheten har är väl ersatts med uS/h, är det inte så? Då då motsvarar väl det ca 20 microSievert/timme tror jag. Inte jättemycket krut i det, men mina Fiesta-tallrikar ger 10 uS/h så dubbelt så potent. Tycker alltid det är roligare med CPM som värde, men det minns jag inte vad det var.
Det finns massvis med enheter rörande strålning, nu används mest (µ)Sv/h, men (m)R/h används ibland som alternativ o i äldre mätare. CPS betyder Count Per Minute o visar antalet impulser mätaren tar emot per minut.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sievert#I ... quantities
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by Mosbrickan »

Richard wrote: 30 Dec 2022, 06:11
Mosbrickan wrote: 29 Dec 2022, 22:37 Ja det är nog så att varningsklockorna ringer tidigare idag, vården är kanske mer lyhörda, men att det sedan är knapphändigt med resurser att hantera detta numer är väl en annan sak.

Thallium var jag lite nyfiken på ett tag, men har släppt alla sådana tankar.

Om jag minns rätt, så ger kalibreringsämnet utslag på 2 mR/h. Denna enheten har är väl ersatts med uS/h, är det inte så? Då då motsvarar väl det ca 20 microSievert/timme tror jag. Inte jättemycket krut i det, men mina Fiesta-tallrikar ger 10 uS/h så dubbelt så potent. Tycker alltid det är roligare med CPM som värde, men det minns jag inte vad det var.
Det finns massvis med enheter rörande strålning, nu används mest (µ)Sv/h, men (m)R/h används ibland som alternativ o i äldre mätare. CPS betyder Count Per Minute o visar antalet impulser mätaren tar emot per minut.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sievert#I ... quantities
Ja det är en djungel, ofta misstolkas ju enheterna och används felaktigt. MicroSievert är ju en dosrat och inte egentligen ett värde på faktisk radioaktivitet, såsom Bequrel (hur det nu stavas. Minns inte) är. En av mina Geigers låg och matade värden ut på internet, men stängde av detta. Datorn fick ju vara på jämnt. Dyrt och onödigt. Hittar Putin på jävulskap så lägger jag ut det igen på kartan.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21143
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Vilken är din farligaste vanföreställning?

Post by MsTibbs »

Man ska göra gsu. Tre månader på min tid. Kanske har de minskat?
In a world where you can be anything, be kind.
Post Reply