Tänka i bilder eller inte

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18673
Joined: 10 May 2021, 16:18

Tänka i bilder eller inte

Post by Krokus »

Denna tråd kanske hör hemma i en annan kategori, i så fall kan Richard flytta den till rätt. 👍

Hur som helst. Tänker ni i bilder? Tänker ni i ord? Tänker ni alls?

Jag tänker i både bilder och ord. Min sambo däremot tänker absolut inte i bilder, men ibland i ord.

Jag fattar inte, hur kan man INTE tänka i bilder? Hur gör han när han sover och drömmer? Han pratar ofta i sömnen, men minns inte sina drömmar.

Det ska finnas ett ord för detta, men minns inte namnet. Ska googla!

Edit: https://svenska.yle.fi/artikel/2018/09/ ... r-afantasi
Afantasi verkar vara ordet som jag letar efter.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37068
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by Geta »

Har ingen koll på hur jag tänker. Antagligen både i bilder och ord.
För en dialog med mig själv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10574
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by mrsearlgray »

jag tänker också i både bilder och ord!
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1779
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by Inwatto »

Om jag dagdrömmer, tänker jag i bilder, men annars tänker jag i ord eller utan ord (det sista är lite svårt att förklara).
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18673
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by Krokus »

Geta,

Eftersom du sökte en konstutbildning kan du säkert tänka i bilder.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12630
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by Jocke »

Tänker nog varken i ord eller bilder? Går på automatiska bifall, då jag inte på förhand vet vad jag säger eller tycker. På bilderna måste jag titta flera ggr för att hitta en röd tråd i bildtråden, dessa bilder är framkallade av ord som kommer från ingenstans och in i googles sökruta. Men vad gäller bilder så är jag ofta ojämn! Ibland är det bara repetitiva bilder från föregående inlägg.

Jag vet inte ens om jag tänker, min nivå ligger på en lägre nivå än de flesta av er som som deltar här på viska 3.1.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36796
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by memphis »

Vet inte hur jag tänker. Känns som jag inte tänker så mycket.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13222
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by amandara »

Kring när jag blev sjuk november 98 och ett tag senare, några år, tänkte jag bara i bilder. Passande gick jag på estetisk folkhögskola ett år då fick jag göra bilder av mina bilder sas. Det var välgörande. Numer tänker jag mer i ord, så det har ändrat på sig. Tänker nog aldrig i bilder nu.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12630
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by Jocke »

Om jag målar numera, har jag ingen känsla för proportioner alltså längd och bredd. Sedan ritar jag snett osv. Har målningar från -99 till 2001 från en fölkhögskola. Jag tror jag har en abstrakt rättesnöre. Min bästa målning var från ett kort från tandläkaren med en fin bild på ett tvättfat tror jag. Gav bort den till brorsan i födelsedagspresent. Jag har lättare att upptäcka bra bilder.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58454
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by Nissegossen »

När jag talade om på viska.se att jag såg syner och inte bara hörde fick jag Admin1 på mig och han sade antingen har du en hjärnskada tumör eller alkoholmissbruk. Jag höll fast i vad jag skrev och sade alla har ett synminne de kan referera till, samt att jag ser te x en bok jag läser i bilder samt att i ungdomen förlade jag boken jag läste i näromgivningen på gatan vi bodde på. För att minnas boken och innehållet tittar jag i fjärran får upp boken och referera boken i ord efter bilderna jag har av innehållet i boken. Så du ser i bilder precis som jag, det var kul.

Admin1 på viska.se tror enbart att jag är en försupen gubbe som inte går att lita på.

Visst, alla har ett synminne jag ger dig definitivt rätt på det, samt att det går att tänka i bilder inte bara i ord. Men skillnaden mellan Jocke och mig, är den att jag är van vid bilder som har rörelse i bilden och kommer fram till något, en början och ett slut. Kanske vår förmåga har gjort att undermedvetet har vi skapat ett band mellan oss. Jag gillar dig det vet du. Men åldersskillnaden är för stor.
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by Klankedinken »

jag tror det är lätt att tro som admin gjorde när man läser i litteraturen. Det finns mycket man inte vet men det är lätt att dra såna slutsatser när man har statistiken på sin sida.. Läkare bedömer också lixom? Kan man verkligen veta? Svaret kanske inte finns?
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 58454
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Tänka i bilder eller inte

Post by Nissegossen »

Längre tillbaks blev Venedig anfallet av fiender. Doge av Venedig https://sv.wikipedia.org/wiki/Doge Han var då 90 år gammal och hade blivit blind, han tog sitt svärd bad roddare sätta honom i land på ett speciellt ställe i Venedig, han gick i land, höjde sitt svärd, han folk såg honom och skyndade dit, där vann Venedig avgörandet. säger mycket om den gamle mannen.

Han återkallade Venedig i sitt synminne och valde den mest strategiska platsen ur sitt synminne


Så det är en fördel att se i syne :lol:
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
Post Reply