Misstänker sömnapné

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Misstänker sömnapné

Post by Mosbrickan »

Zoidar wrote: 09 Nov 2021, 13:26 Kontaktat vården idag. Vill få utredning.
Fick en remiss inskickad ungefär samtidigt som du kontaktade vården. Kom respons från vårdgivaren att det är 12-18 mån väntetid här i Västra Götaland. Hoppas det går snabbare för dig var du än bor.

Gjorde utredning för detta 2012, "medelsvår apné". Men de gjorde inget åt den. Tror det har blivit värre, för ibland vaknar man med migränartad huvudvärk. Då vet man direkt att syretillförseln strypts under natten. Apnén blir ännu djefligare med sömntabletter
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Misstänker sömnapné

Post by Zoidar »

Mosbrickan wrote: 04 Feb 2022, 00:06
Zoidar wrote: 09 Nov 2021, 13:26 Kontaktat vården idag. Vill få utredning.
Fick en remiss inskickad ungefär samtidigt som du kontaktade vården. Kom respons från vårdgivaren att det är 12-18 mån väntetid här i Västra Götaland. Hoppas det går snabbare för dig var du än bor.

Gjorde utredning för detta 2012, "medelsvår apné". Men de gjorde inget åt den. Tror det har blivit värre, för ibland vaknar man med migränartad huvudvärk. Då vet man direkt att syretillförseln strypts under natten. Apnén blir ännu djefligare med sömntabletter
Jag sover med snarkskena numera. Tycker det hjälper en del. Dyr, men kanske värd att testa tills du får bättre hjälp.

https://www.apoteket.se/produkt/snoreez ... lsrc=aw.ds

Jag blev tillsagd att skriva en egen remiss på 1177 och det har jag gjort idag.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Misstänker sömnapné

Post by Mosbrickan »

Zoidar wrote: 04 Feb 2022, 00:19
Mosbrickan wrote: 04 Feb 2022, 00:06
Zoidar wrote: 09 Nov 2021, 13:26 Kontaktat vården idag. Vill få utredning.
Fick en remiss inskickad ungefär samtidigt som du kontaktade vården. Kom respons från vårdgivaren att det är 12-18 mån väntetid här i Västra Götaland. Hoppas det går snabbare för dig var du än bor.

Gjorde utredning för detta 2012, "medelsvår apné". Men de gjorde inget åt den. Tror det har blivit värre, för ibland vaknar man med migränartad huvudvärk. Då vet man direkt att syretillförseln strypts under natten. Apnén blir ännu djefligare med sömntabletter
Jag sover med snarkskena numera. Tycker det hjälper en del. Dyr, men kanske värd att testa tills du får bättre hjälp.

https://www.apoteket.se/produkt/snoreez ... lsrc=aw.ds

Jag blev tillsagd att skriva en egen remiss på 1177 och det har jag gjort idag.
Tack för tipset Zoidar. Ska vända och vrida på en sådan nästa gång jag är på stadens torg.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Misstänker sömnapné

Post by Cosmos »

Jag hade en apparat tidigare men eftersom jag blir täppt i näsan när jag sover fick jag i mig för lite syre. Värkte fruktansvärt i bakhuvudet. Lämnade tillbaka den. Men enligt mätning över natten så har jag apné och det kan vara väldigt obehagligt att vakna av att inte kunna andas.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Misstänker sömnapné

Post by Zoidar »

Fick ett brev att jag ska få en tid inom fem månader. Rätt lång kötid kan jag tycka.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7844
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Misstänker sömnapné

Post by wasp »

Nej! Har inte sömnapné!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Misstänker sömnapné

Post by Geta »

Jag snarkar. Det kan vara tecken på sömnapné.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Misstänker sömnapné

Post by Zoidar »

Det kan va så att jag står på för hög testosteron. Då binder kroppen upp mer vatten vilket kan försämra apné.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Misstänker sömnapné

Post by Klankedinken »

Vet ej! Det är möjligt eftersom jag har så mycket fett!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Misstänker sömnapné

Post by Zoidar »

Kontaktade kliniken. Väntat länge nu på tid. Säkert 6 månader. Hon sa att jag står i kön. Lite lustigt. Läkarbesöket kommer ta 5 min. Ska man vänta dryga halvåret på det?

Min snarkskena funkar rätt bra, men vill gärna veta hur pass stora problemen är. Sen har jag gått ner lite och äter mindre kolhydrater. Allt detta förbättrar apnén.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Misstänker sömnapné

Post by Zoidar »

Min underkäke tycks ha ändrat position av min snarkskena.

Hursom, jag har en tid till mottagningen i november.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Misstänker sömnapné

Post by Zoidar »

Läste att man kan höja huvudändan på sängen för att lindra sömnapné. Detta vill jag testa, men vad ska man sätta under fotbenen?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply