Läkarbesök

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Läkarbesök

Post by memphis »

Hur länge har du bott i lägenheten? Verkar vara större risk för sån skitsnack om man har bott länge.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

I nitton år. Slitage blir det ju efter så många år, men jag befarar det värsta.

Min kp lämnade mig i väntrummet o var inne med sina ytterkläder, sedan kom hon och släppte in mig. Jag anmälde inte mitt besök i receptionen och inte sa jag till när jag gick. Kom på efteråt att jag inte hade betalat. Men att ge 200 spänn för ett skype-möte känns i högsta laget. Framförallt när inget av värde dryftades.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läkarbesök

Post by Geta »

Då får du nog en faktura på posten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Aj då, det var mindre bra. Jag som siktade på en springnota.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Läkarbesök

Post by Safir »

Fantasio wrote: 15 Dec 2022, 20:37 I nitton år. Slitage blir det ju efter så många år, men jag befarar det värsta.
Det är lugnt. Rekommendationen är att hv tapetserar om ca vart 12e år tror jag. Har du bott där i 19 år och de inte gjort underhåll så borde det räknas som normalt slitage. Man måste ju få ”bo” i lägenheten.
I min lgh var det stora fläckar på väggarna och borrhål redan när jag flyttade in. De kan glömma att jag tapetserar om. 8-)
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Läkarbesök

Post by memphis »

Om man bott länge är det taktiskt att be om en uppfräschning INNAN man säger upp kontraktet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Läkarbesök

Post by Safir »

memphis wrote: 24 Dec 2022, 15:13 Om man bott länge är det taktiskt att be om en uppfräschning INNAN man säger upp kontraktet.
Varför? Inte vill jag bo mitt i en renovering om jag ändå ska flytta. Vill de renovera mellan mig och nästa hyresgäst får de göra det efter att jag lämnat tillbaks nycklarna.
Värden kan förstås begära att man fräschar upp eller betalar för att de ska fräscha upp men det är ju bara att bestrida med motiveringen att värden inte gjort nån uppfräschning på +12 år.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Läkarbesök

Post by memphis »

Safir wrote: 26 Dec 2022, 20:54
memphis wrote: 24 Dec 2022, 15:13 Om man bott länge är det taktiskt att be om en uppfräschning INNAN man säger upp kontraktet.
Varför? Inte vill jag bo mitt i en renovering om jag ändå ska flytta. Vill de renovera mellan mig och nästa hyresgäst får de göra det efter att jag lämnat tillbaks nycklarna.
Värden kan förstås begära att man fräschar upp eller betalar för att de ska fräscha upp men det är ju bara att bestrida med motiveringen att värden inte gjort nån uppfräschning på +12 år.
Det finns många exempel på att det inte fungerar som det ska med det. Folk har bott i decennier i samma lägenhet utan att nåt underhåll gjorts. Ändå blir de stämda för hårt slitage.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Jag har nött bort underlaget i vardagsrummet. Har alltså plastmaterial och inte parkett. Det började med ett litet hål och jag hade stol med hjul som förvärrade hålet. Jag räknar med att få betala för överdrivet slitage.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Läkarbesök

Post by Fantasio »

Det var inte bra att jag missade min tid hos fysioterapeuten idag. Uteblivet besök faktureras och det kostar minst 200 kronor. Nu har jag lärt mig min läxa, det kan ta tid innan droskan kommer. Jag brukar hålla de tider som gäller, idag var jag för tidsoptimistisk.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Läkarbesök

Post by Safir »

Fantasio wrote: 21 Feb 2023, 22:17 Det var inte bra att jag missade min tid hos fysioterapeuten idag. Uteblivet besök faktureras och det kostar minst 200 kronor. Nu har jag lärt mig min läxa, det kan ta tid innan droskan kommer. Jag brukar hålla de tider som gäller, idag var jag för tidsoptimistisk.
Här har de höjt till 400 kr för uteblivet besök eller om man avbokar mindre än 24 timmar innan.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Läkarbesök

Post by Geta »

För en månad sedan gjorde jag mitt årliga besök hos psykiatrin.
Nu har journalanteckningarna kommit upp på 1177. Oj vad
mycket läkaren skriver om mig men det är positiva saker. Han
kommenterar inte utseendet. Är glad att han skriver att jag ger
god känslomässig kontakt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply