Jobba 5h eller 10h per vecka

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18550
Joined: 10 May 2021, 16:18

Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Krokus »

Istället för att sova nu på dagen (vilket skulle behövas) har jag lekt med kalkylark (typ Excel fast Googles variant). Och jag funderar på om jag har räknat fel.

Om jag skulle jobba 25% (10h i veckan) och tjäna 120kr/h, och ha sjukersättning på 75% blir det en viss summa per månad. Minns inte hur mycket.

Om jag skulle jobba 12,5% (5h i veckan) och tjäna 120kr/h, och ha sjukersättning på 100% blir det såklart en annan summa per månad.

Det jag kom fram till är att jag får mer pengar per månad om jag "bara" jobbar 5h i veckan och har kvar min sjukersättning.

Jag måste ha räknat fel! Jag har ju lägsta möjliga sjukersättning på 10 000kr i månaden före skatt.

Äh, jag fattar inte. Plz help. Kan hända att 120kr/h är för låg lön. Kan höra med facket.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36861
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Geta »

Så är det i Sverige. Det är mer lönsamt med bidrag än arbete.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36615
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by memphis »

Det är nog inte hela sanningen. De som jobbar här på viska verkar ha mer pengar än de som inte jobbar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18550
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Krokus »

Geta wrote: 09 Nov 2021, 15:37 Så är det i Sverige. Det är mer lönsamt med bidrag än arbete.
Men nä... :?
Jag har som sagt garantiersättning på sjukersättningen. Det borde ge mer i plånboken om jag jobbade 25%.

Fast bidrag dras det inte skatt på. Sjukersättning kommer från sjukförsäkringen, som vi betalade in till när vi jobbade. Tyvärr var jag student när jag blev sjuk.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18550
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Krokus »

Nu har jag googlat. En hästskötare över 18 år gammal tjänar över 22 000kr/mån. Det blir minst 137,50kr/h. Däremot saknar jag hästskötarutbildning.

Sedan vet jag inte om det är OB-tillägg inräknat i månadslönen. För att få se fullständiga villkor i kollektivavtalet måste man vara medlem i Kommunals fackförbund, vilket jag såklart inte är.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Klankedinken »

Räkna med att dra av 30% i skatt också..

Jag får 8000 i sjukersättning efter skatt.

Alla som jobbar och har lägsta lönen tror jag hamnar kring 16 tusen efter skatt (22´000X0.70=15400)

vi har alltså inte bättre ställt än dom som jobbar MEN vi har definitivt mer svängrum i hur vi lägger vår tid!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18550
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Krokus »

När jag höll på med kalkylarket räknade jag både före och efter skatt. Dessutom kikade jag på Skatteverkets hemsida om vilken skattetabell som gäller. Vi med sjukersättning betalar mer i skatt (procentuellt) än de som jobbar (pga Jobbskatteavdraget).
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18550
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Krokus »

Förresten, det här med att vi sjukpensionärer har mer "fritid" eller vad man ska kalla det, så är det ofta ett hinder för mig. Jag blir uttråkad.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36861
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Geta »

Men du skulle bli uttråkad på ett jobb också.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18550
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Krokus »

Ja, jo, antagligen. Men att bara stirra in i väggen i hopp om att tiden ska gå... Det är jag trött på. Förr bakade jag kakor flera gånger i veckan för att slå ihjäl tid.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Klankedinken »

Variation är nyckeln.. Tror att ett jobb 4 timmar en dag i veckan skulle va bra.. Det är gratis också eftersom du får jobba upp till 5 timmar i veckan med hel sjukersättning!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18550
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobba 5h eller 10h per vecka

Post by Krokus »

Min arbetsträning har utökats till 5h per vecka fördelat på två dagar (2½h per dag). Förhoppningsvis funkar det i längden.

För kanske två månader sedan sa jag till min handledare på IPS att jag vill börja jobba på riktigt i november eller december, men hon sa att det är antagligen för tidigt in i framtiden.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply